Pražský Majáles, 30.4. 2013, Stromovka, Kryštof

Pražský Majáles, 30.4. 2013, Stromovka, Kryštof | foto: Majáles

RECENZE: Majáles dorostl v obří hudební festival. Rozohnil ho Kryštof

• 36
Přestože pořadatelé ještě nezveřejnili přesná čísla návštěvníků, i od oka bylo jasné, že ohromný areál v pražské Stromovce v předvečer prvního máje sotva pojme všechny, kteří sem zamířili. I když se volil král či miss Majálesu a jednotlivé školy tu měly své stánky, tím hlavním lákadlem pro desítky tisíc lidí byl hudební program.

Na sedmi pódiích se v rámci něj předvedly festivalové stálice i nejúspěšnější interpreti současné tuzemské hudební scény. Největší pozornost byla, podobně jako minulý víkend v Hradci Králové a Plzni, zaměřena zejména na koncert skupiny Kryštof, která právě na Majáles slíbila přenést atmosféru svých letošních halových koncertů.

Pražský Majáles

80 %

Kdy: 30.4. 2013

Kde: Stromovka, Praha

Hráli: Kryštof, Tomáš Klus, Chinaski, Skyline, PSH, Sto Zvířat, Wohnout, Polemic aj.

Bez konfet a s chladem stoupajícím od země a mezi nesmělými kapkami deště to kapela měla o něco těžší, než se předem zdálo. Ale hrou na efekt a svými silnými refrény nakonec přesvědčila i ty, kteří se rozhodli nemačkat přímo kolem pódia. Z vystoupení bylo patrné, že Kryštof už přemýšlí v jiných intencích než zbytek vystupujících: s cílem stát se "největšími" v zemi. Pódiové efekty, výbuchy ohňostrojů, skvělé projekce, světla a rampa, na kterou měli údajně ostatní účinkující zakázáno vběhnout, skutečně pomohly dotvořit dojem neobyčejnosti. Což by nešlo, kdyby v základu nebyly silné poprockové písničky s refrény, které nelze neznat.

Některé triky se z haly na louku přesto naplno přenést nepodařilo. Třeba když se do ztišení a hromadného zpěvu v písni Ženy namísto přebíhání mrazu po zádech pouštěly přeznívající basy z ostatních scén. Ale byly to vesměs detaily, které, podobně jako občasná nejistá intonace Richarda Krajča, nemohly zastínit celek. Kryštof se rozhodli i mimo haly "dělat Ameriku" a na jejich pódiu tak muži žádají své dívky o ruku a při závěrečných titulcích v písni Cesta hoří celé pódium ohňostroji. Za to, jak umí věci dotáhnout, rozhodně zasluhují respekt.

Pro koho byl cirkus na pódiu Kryštof přeci jen moc, mohl se na Majálesu celkem solidně připravit na nadcházející festivalovou sezonu. Zajímavý byl zejména kontrast s předcházejícím Tomášem Klusem. Civilnost, na kterou během svých koncertů sází, už s několika desítkami tisíc lidí pod pódiem poznává své hranice možného. Přestože Klusova hippie zvolání "milujte lásku" mají u publika pořád stejný ohlas, s dvěma kytarami, ke kterým se občas přidá cajon a baskytara, se těžko naplno dělá folkový "rokenrol" pro masy. Pokud bude lidí na jeho koncertech pořád přibývat, bude potřebovat dřív nebo později aranže uzpůsobit velikosti pódií, na kterých hraje. Což neznamená, že by tu i tak svoje publikum nenadchnul.

Pražský Majáles, 30.4. 2013, Stromovka, Tomáš Klus s publikem.

Platilo to ostatně o většině kapel, které v nadmíru přívětivé majálesové atmosféře a občasnému dešti navzdory vystupovaly. U Vypsané fixy si lidé v publiku, jak je zvykem, opět lezli po zádech. Hiphopoví Peneři Strýčka Homeboye svým Všichni už jsou v Německu rozeskákali dav i z maličké střechy redbulláckého autobusu a přenechali ho napospas tanečně naladěným Skyline. Zatímco na druhé straně areálu ho přízvukem na druhou dobu klidnili Polemic či Sto zvířat…

Zkrátka, kdo není proti současné tuzemské hudební scéně apriori nafrněný, nemohl se na letošním největším Majálesu nebavit.