Ilustrace Galiny Miklínové z knihy Evy Papouškové Kosprd a Telecí

Ilustrace Galiny Miklínové z knihy Evy Papouškové Kosprd a Telecí | foto: Nakladatelství Albatros

RECENZE: Vítězka knižní soutěže vydala pohádku, co nenudí ani dospělé

• 1
Knihu Kosprd a Telecí napsala známá scenáristka Eva Papoušková loni a přihlásila ji do soutěže Albatrosu, kam se přijímají jen anonymní rukopisy. Vyhrála. V nakladatelství byli překvapeni, že nejde o žádnou začínající autorku, ale protože to nebylo nic proti pravidlům, spisovatelku ocenili a knihu právě vydávají. A je výborná.

Kosprd je jméno chlapečka, který právě nastoupil do školky, i když by mnohem raději zůstal s tatínkem v dílně a vyráběl model červené vzducholodě. A Telecí je jméno holčičky, jejíž maminka je operní pěvkyně a nosí červené krajkové bombarďáky. Kosprd obvykle po ránu lehává na zemi v šatničce pod věšáčky opatřenými obrázky věcí a zvířátek a řve. Telecí vymýšlí lumpárny. Ti dva se dají dohromady a je to přátelství na celou školku, možná i na celý život. Telecí navíc také miluje vzducholodě, i když v životě žádnou neviděla.

Kosprd a Telecí

90 %

Autorka: Eva Papoušková

Vydavatel: Albatros, 56 stran, 199 korun

Papoušková líčí školku tak, jak drtivá většina školek opravdu vypadá. Alternativní vychovatelé a pokrokoví rodiče se možná trochu osypou, v téhle školce je přísná paní ředitelka, učitelky netolerují přehnaně tvůrčí děti a k svačině je sardinková pomazánka. A kotel na topení tu má na starosti ožgrunda Kalousek, který když Kosprd ráno pláče, říká "Nebreč, kluku, život je pes" a táhne z něho alkohol. "Kosprd věděl, že je to slivovice, protože jednou se tatínkovi podařilo rozlít láhev od babičky na jeho dětskou knížku a Kosprd jí pak říkal knížka-čuchačka. Voněla totiž po švestkách." Učitelky v téhle školce jsou opravdové pančelky, unavené ženské, které se snaží jít cestou nejmenšího odporu.

O to větší prostor pak dostává fantazie Kosprda a Telecí. Málokterý rodič se pak neuchechtne, když čte: "V tu chvíli si ve školce Nad Viaduktem děti klidně hrály na porodnici. Za trička si strkaly plyšáky a pak je na porodním sále vytahovaly. Maminko, narodila se vám krásná lištička, volaly a paní ředitelka, která hře přihlížela, si držela na hlavě vlhký šátek." A málokteré dítě si v tu chvíli nestrčí pod tričko plyšáka.

Kupte svému dítěti na cesty pohádky na knihy.idnes.cz

Kosprd a Telecí má kromě výborně rytmizovaného příběhu (který rodiče pravděpodobně rozečtou ratolesti před usnutím a i když dítě už bude dávno v limbu, sami dočtou v jednom zátahu až do konce) také báječné ilustrace Galiny Miklínové. Ta je tentokrát víc drsná než poetická, což se k příběhu výborně hodí. Zdá se, že po Kanafáskovi, jednom z nejvydařenějších večerníčků porevoluční tvorby pro děti (i na něm se výrazně podílela Galina Miklínová) se Papoušková zase trefila. Knihy pro děti však seriálovou scenáristku neuživí. Což je škoda, protože kdyby tenhle žánr psala víc, měli bychom po tandemu Macourek-Born podobně kvalitní tandem Papoušková-Miklínová.