Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Suzanne Vega cituje 50 Centa, ale jinak zůstala věrná písni

  17:00aktualizováno  17:00
Nová deska, se kterou americká písničkářka Suzanne Vega přichází po sedmi letech, neznamená v kontextu její tvorby žádné velké změny. Základem alba, nazvaného Tales from the Realm of the Queen of Pentacles, zůstávají obyčejné, na kytaře postavené písničky a samozřejmě její specifický, za každou cenu klidný, pološeptaný zpěv připomínající až básnický přednes.

Suzanne Vega v Malostranské besedě v Praze (6. 11. 2012) | foto: Ája Dvořáčková

Což ostatně ještě podtrhují texty. Jistou (ne nepříjemnou) nevýraznost a strnulost, kterou v sobě má její alt a to, jak s ním pracuje, dohání klidem, jenž z jejích písniček čiší, i když v nich přitvrdí.

Patrné je to zejména v "nejhitovější" písni alba I Never Wear White, ve které Suzanne Vega zpívá, že bílá je pro panny a nevěsty a černá pro básníky tmy. I když se pod refrénem tříská do kytar a postupným vývojem písnička přiostřuje, má to v sobě jako celek spíš jemnou poezii než agresivitu.

Jen dodat filmové titulky

Na albu se otisklo, že je Suzanne Vega natočila v důvěrně ověřených "kulisách", tedy s lidmi, se kterými spolupracuje už dlouho.

Mezi ty patří i producent Gerry Leonard, s nímž společně pomáhala najít nový zvuk i tuzemskému Čechomoru, jehož častým hostem u nás v posledních letech byla. Leonard, který je na albu uveden i jako spoluautor písniček, je známý budováním a gradováním zamlžené, až filmové atmosféry.

Tales from the Realm of the Queen of Pentacles

Autor:

CD, 399 Kč

Hodnocení­: 70%

Ve spojení s projevem a hudebním viděním Suzanne Vega to jde dohromady dobře, jak ukazuje třeba smyčci umocněné finále skladby Jacob and the Angel, která si z počátku vystačila jen s tleskáním.

Hiphopová výpůjčka

Než chvíle, kdy Suzanne Vega na jistotu dělá, co jí vždycky šlo, je však zajímavější, když vystoupí mimo svoji pohodlnou zónu a zkusí to jinak. To se týká zejména písničky Don’t Uncork What You Can’t Contain, v níž se Suzanne Vega dopouští vtipu na druhou.

Nejen její slavná píseň Tom’s Diner se totiž stala v osmdesátých letech zájmem hiphopových umělců, kteří na motivech z ní tvořili svoje skladby. Vega teď po letech v písničce stejným způsobem "cituje" někdejší hit Candy Shop od rapera 50 Centa a výsledkem je patrně nejenergičtější skladba jejího osmého řadového alba. Dalo by se o něm vlastně napsat, že až na tenhle moment je v jádru trochu nevýrazné, jenže to by jako celek nesmělo mít takovou atmosféru.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

LP na festivalu Colours of Ostrava 2017
GLOSA: Dívčí válku na Colours s přehledem vyhrála živočišná zpěvačka LP

Čtvrteční program Colours of Ostrava se pochopitelně dál odehrával převážně na velkých open-air pódiích, ovšem jeho náplň byla do velké míry ryze klubová....  celý článek

Óčko hledá nejlepší klip za posledních patnáct let
Óčko hledá nejlepší klip za posledních patnáct let. Tady jsou favoriti

Televize Óčko slaví patnácté narozeniny a hledá nejlepší klip, který za tu dobu v Česku a na Slovensku vznikl. Stovku jich hlasováním dodali diváci, patnáct...  celý článek

Linkin Park (Aerodrome festival, Praha, 11. června 2017)
Pohnutý život i smrt. Kdo byl Bennington, frontman Linkin Park

Kdysi měl piercing, pak tetování na zádech jako součást sázky i na prstu coby improvizovaný prstýnek z prvního manželství. Vysloužil si přezdívky Chazy Chaz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.