Spisovatelka Melanie Gideonová

Spisovatelka Melanie Gideonová | foto: melaniegideon.com

RECENZE: Manželka 22 je jako Bridget Jonesová po čtyřicítce

• 1
Nová edice chce dokázat, že vedle červené knihovny existuje i chytré čtení. Prvním příspěvkem se stal zábavný román Manželka 22 od Melanie Gideonové.

Jsou knihy, od kterých čtenář čeká intelektuální přesah nebo výrazný literární zážitek. A pak jsou odpočinkové romány, což neznamená, že jde o díla hloupá nebo braková. První kniha z edice nakladatelství Domino nazvané Inteligentní román pro inteligentní ženy se jmenuje Manželka 22 a přináší právě takové dobré oddechové čtení. Nic víc, ale ani nic míň. Napsala ji Melanie Gideonová a práva na ni už koupil Hollywood.

Obálka knihy Manželka 22

Pár let před přechodem

Zápletku má jednoduchou: Alice právě oslavila čtyřiačtyřicátiny, má dvě odrůstající děti a vězí ve dvacetiletém svazku, když jí v e-mailu přistane první dotazník výzkumu o manželství jedenadvacátého století. Je jí přiřazena přezdívka Manželka 22 a spárují ji s Tazatelem 101, jakýmsi přítelem na telefonu, který jí má pomoci dotazníky správně vyplnit. Jenomže Alice je původním povoláním dramatička, posléze reklamní textařka, protože to vynáší víc než umění, posléze učitelka v divadelním kroužku, protože to je zase snadnější skloubit s mateřskými povinnostmi, a tak odpovídá rozvláčně. Nejenom čtenáři toho na sebe prozradí víc, než měla původně v plánu, také Tazatele 101 začne enormně zajímat.

Podbízivá obálka knihy by mohla naznačovat, že půjde o lechtivý kyberromán, ale to v žádném případě. Manželka 22 je vtipná a výstižná. Bridget Jonesové pro čtyřicátnice se čtenářky budou nahlas smát, aniž by jim vadilo, že se v tu chvíli smějí samy sobě. Možná dřív podobně jako Alice "stavěly stan, pekly chleba, líbaly cizí muže, nosily bikiny a většinu rán se budily šťastné, aniž by měly důvod, a snily o dokonalém životě s dokonalou láskou", zatímco teď "chystají svačiny, připravují předpubertálního syna na příchod hormonů, připravují manžela na svůj blížící se přechod a vytipovávají nejrychleji postupující frontu v obchodě".

Inteligentní román pro inteligentní ženy

Podle vydavatelky Karin Lednické je edice určená čtenářkám, které "mají vlastní inteligenci a nechtějí trávit čas plytkým příběhem, ale zároveň nemají potřebu číst pouze vysokou literaturu".

Jako další vyjdou dva tituly Tess Stimsonové Manželka, která utekla a román Kdo miluje nejvíc. První popisuje problémy, jaké nastanou, když se žena po čtyřicítce musí rozhodnout mezi starým a novým životem. Druhý titul vypráví o matce dvojčat, která tak dlouho prohlašuje, že chůva v životě nepřekročí práh jejího bytu, až si nakonec jednu pořídí.

Na podzim v edici vyjde nová kniha Emily Giffinové nazvaná Kam patříme.

Botox to nespraví

Melanie Gideonová pojala svůj román trochu jako terapii, nezastírá, že jde zčásti o autobiografii. "Nedělo se nic výjimečného: nikomu z rodiny nediagnostikovali rakovinu, nikdo netrpěl žádnou sexuální úchylkou, banka nám nezabavila dům v exekuci," přiznává. Neměla důvod cítit se mizerně ani si stěžovat, stejně jako její Alice. Přesto cítila, že je něco špatně. A že to nejsou povislá víčka a botox to nespraví.

Manželka 22 je jedna z těch knih, které zahřejí na duši. Ani ne tak příběhem, spíš předá čtenářkám vědomí, že v tom nejsou samy a že nejlepším lékem na všední trable je smích mířený do vlastních řad. Gideonová zvolila originální formu vyprávění, prokládá popis života hrdinky vyplněnými dotazníky z výzkumu, jejími e-maily a statusy na Facebooku, což dělá z Alice mnohem uvěřitelnější postavu.

Není ani první, ani poslední, kdo smířeně vtipkuje o stárnutí, není ani nejlepší, ale rozhodně k těm lepším patří. Pokud nečekají čtenářky od Manželky 22 víc než relax a vědomí sounáležitosti podobné tomu, jaké nabízejí kvalitní ženské časopisy, nebudou zklamané.

Melanie Gideonová: Manželka 22
Překlad Hana Pernicová, vydalo Domino, 300 stran, cena 289 korun
Hodnocení: 70 %