RECENZE: Křídla Vánoc se chtějí líbit. A je to z nich znát až příliš

7:32aktualizováno  7:32
Na trase od Pusinek ke Křídlům Vánoc přehodila Karin Babinská výhybku, podobně jako Alice Nellis mezi Tajnostmi a Perfect Days, zjednodušeně řečeno od bolesti k sladkobolnosti. A zjevně ji za to někdo zatratí, byť ani jedna se změnou žánru neztratila vkus.

Film Křídla Vánoc je podle Richarda Krajča na dlouhou dobu posledním, v němž se objevil na plátně. | foto: Archiv

Křídla Vánoc mají v pondělí pražskou premiéru a od čtvrtka se objeví v kinech celé republiky. Vybrala si stejné prostředí jako někdejší seriál Primy Obchoďák. V obřím nákupním středisku za adventního času se přebíjejí kýče tak třpytivé, až vyrábějí vlastní poezii; také sponzorské výrobky si tu svůj díl náležitě odpracují a z veletrhu světel si kamera vytahuje zázemí každodennosti zaměstnanců, jen na rozdíl od Obchoďáku "zespoda".

Křídla vánoc

Režie: Karin Babinská

Hrají: Richard Krajčo, Vica Kerekes, David Novotný, Jakub Prachař, Vanda Hybnerová, Lenka Vlasáková, Vilma Cibulková, Viktor Preiss

Hodnocení: 60 %

Takže v kostýmu zajíčka se coby neúspěšný herec potí Jakub Prachař, dárky balí zranitelná drsňačka čili Vica Kerekes, v optice se spíš vyskytuje, než pracuje nezávislý nadsamec v podání Richarda Krajča a herecky jim vládne David Novotný coby manažer prodeje, veskrze pozitivní i v sarkastickém nadhledu tatíka od rodiny. Čtyřka kamarádů proplouvá v podstatě jedním dlouhým hudebním klipem, než Krajčův hrdina zažije "andělský" přerod: působivě ztvárněný, byť nikterak nový, Hollywood už podobných osvícení shůry nadělil desítky. Nicméně pohádkové mysterium plní svůj účel mířící ve sváteční době, jak jinak, k prozření.

Z Křídel Vánoc lze odvodit mnoho nedostižných vzorů: pokus o vánoční Samotáře, ale bez jejich pronikavosti, o Lásku nebeskou, ale bez její samozřejmosti. Občas až příliš doslovně se zjevují banality minulosti – dětský domov, rozchod s otcem, stud z prohry v očích matky – nebo situační vzkazy o zodpovědnosti k bytostem, které milujeme. Klipová stavba plus vánoční rekvizity se ve výsledném pocitu pohybují mezi pohádkou a reklamou. Ale to vůbec neznamená, že Křídla Vánoc neúčinkují. Naopak. Jen se okatě chtějí zalíbit. A líbit se budou, i když ta romantická líbivost se člověku místy až protiví. Z filmu sice pomrkává střet svatého a komerčního včetně sloganu Nakupovat není hřích, ale bezstarostný duch party dýchá milou přirozeností. Jenom Krajčův romantický rebel s koněm na sněhu hraničí s manýrou, zato opilecká epizoda Prachařovy postavy v těsné bláznivé domácnosti "u Novotného" posílá film svou náladou do zlatého fondu vánočních hitů. I když nejde o komedii, neboť věčně balancuje mezi chytrým vtipem a osudovým strachem.