Antonín Kratochvíl vyrůstal v Karlíně. I když nyní žije v Americe, sám o sobě říká, že „kope“ za Česko. Na snímku zachytil herečku a zpěvačku Zuzanu Stivínovou

Antonín Kratochvíl vyrůstal v Karlíně. I když nyní žije v Americe, sám o sobě říká, že „kope“ za Česko. Na snímku zachytil herečku a zpěvačku Zuzanu Stivínovou | foto: Archiv fotografa

RECENZE: Kratochvíl „své“ ženy dobře zná. Někdy však příliš improvizuje

  • 1
Fotograf Antonín Kratochvíl, který za své reportážní fotografie získal několik cen World Press Photo, představuje nyní v Galerii jedné věci na Starém Městě svůj pohled na ženy - něžný i surový.

Antonín Kratochvíl - ŽenySlavné i neznámé, mladé i staré, krásné i ošklivé, nevinné i temně erotické nebo vulgární. Takové jsou Ženy Antonína Kratochvíla v pražské Galerii jedné věci. Po loňské výstavě Moskevské noci, která byla fotoreportáží z nočního řádění ruské zlaté mládeže, přivezl třiašedesátiletý fotograf do Prahy téma komornější, a především osobnější.

Z velkoformátových černobílých fotografií na návštěvníka galerie hledí nejen zpěvačka skupiny Blondie Debbie Harry nebo americká herečka Liv Tylerová, ale také Kratochvílova milenka či nahá zadnice fotografovy čtvrté manželky.

Celebrity i dívka z toskánské plovárny

Výstava přináší kolem dvou desítek fotografií různých žen (nebo částí jejich těl) a podle dvou hlavních témat je rozčleněna do obou nevelkých sálů galerie.

Antonín Kratochvíl - ŽenyJeden prostor je věnovaný portrétům. Kromě tří snímků životem unavené Debbie Harry a rozesmáté Tylerové (fotograf ji zachytil v jejích osmnácti letech, kdy v Toskánsku natáčela s režisérem Bernardem Bertoluccim snímek Svůdná krása) místnosti dominuje fotografie pihovaté italské dívky, která svou jemnou tváří a snad až příliš dospělou melancholií v obličeji připomíná madonu. Kratochvíl si jí prý všiml na veřejné plovárně a její výrazná, pihami posetá tvář mu učarovala - jako obraz čisté krásy. V expozici jsou portréty aranžované i bezděčné a zachycené jakoby mimoděk.

Kratochvíl využívá své typické prolínání obrazů, odlesků okna nebo neobvyklých průhledů, které vnáší do snímků nové a nové významy a příběhy - ať už jde o zdvojený obraz tváře moskevské špionky či dívky za sklem, kterou přes okno kavárny pozoruje cizí muž.

Ženy nejen jako objekty sexuální touhy

Druhá část výstavy je věnovaná snímkům dráždivějším a syrovějším. Ženy jsou zde představené jako objekt sexuální touhy, nikoliv však redukované jen na něj. Jsou často "rozčtvrcené" na ňadra, kus nahého břicha nebo stín krajky na bílém těle. Některé vystavené snímky se blíží až reportážní fotografii - jako momentky z nevěstince nebo nočního klubu.

Antonín Kratochvíl - Ženy

Kratochvíl je oblíbeným fotografem hvězd. Fotil Keitha Richardse nebo Boba Dylana. Na snímku je zpěvačka skupiny Blondie Debbie Harry.

Své ženy zachycuje Antonín Kratochvíl citlivě, ale zároveň neúprosně. Jako někdo, kdo je opravdu dobře zná. I přes to všechno působí výstava trochu moc improvizovaně, spíš jako nahodilý výběr z fotografovy práce.

Hodnocení MF DNES: 60 %