Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Král Lear v Národním je zahleděný do sebe

  11:17aktualizováno  11:17
Král Lear v Národním divadle je příjemně provokativní a nekompromisní. Režisér Jan Nebeský zcela rezignoval na příběh a vytvořil obrazovou koláž na téma stárnutí, ztráta moci, pozice v životě a nakonec i důstojnosti. Výsledek však moc nefunguje.

David Prachař v inscenaci Král Lear. Uvádí Národní divadlo Praha. | foto: Bohdan Holomíček

Groteskní stylizace, zpívané monology, nepřetržitý proud narážek, odkazů, obrazů... Podobná režijní rozmáchlost a odvaha se v našem lehce zatuchlém divadelním rybníčku cení, Král Lear je ovšem příliš zahleděný do sebe a s motivy někdy nakládá svévolně a na úkor srozumitelnosti.

Z inscenace Král Lear

Sdělení se ztrácí, inscenace působí spíš jako samolibá, afektovaná hříčka, která zkouší, co všechno divák vydrží. A upřímně řečeno, předplatitel Národního divadla tohle vydrží jen velmi těžko. Nebeského inscenace by proto daleko lépe pasovala na Novou scénu.

Dějová linie nebo jasně vystavěné vztahy mezi postavami chybějí, režisér za sebe staví více či méně hutné obrazy, z nichž některé jsou geniální, jiné rozpačité a pár povrchních. Po jevišti defilují postavy v nacistických uniformách a ošuntělí chodci se sbalenými kufry, na projekčním plátně vzadu na pódiu létají svastiky či symboly reprezentující síly jing a jang nebo mír. Inscenace často nahodí udičku, ale pak diváka nechává tápat.

Výborná je úvodní scéna na plovárně, ve které se Learovy dcery vyzpívávají ze svého vztahu k otci, a podobně působivá je i závěrečná "dvacetiminutovka" odehrávající se na vernisáži, přičemž mezi exponáty patří i Lear s dcerou Cordelií.

Upoutávka na divadelní představení Král Lear v pražském Národním divadle

Zdařilé jsou zpívané sekvence, které v sobě mají odzbrojující nadsázku, a vynikající jsou i herecké výkony. David Prachař jako Lear s Kateřinou Winterovou v roli Cordelie a zároveň blázna jsou velmi silnou dvojicí a působivě vystihují tragédii svých osudů. Saša Rašilov je jako podlézavý Edmund (stylizovaný jako Joker z Batmana - postava dvou tváří) úžasně živelný.

Král Lear mohlo být výborné představení, kdyby tam bylo více Shakespeara a méně Nebeského.

William Shakespeare: Král Lear
Národní divadlo, Praha, režie Jan Nebeský, hrají David Prachař, Kateřina Winterová a další, délka 135 minut.
Hodnocení MF DNES: 50 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.