Kašpárek v rohlíku na koncertě ve velkém sále pražské Lucerny.

Kašpárek v rohlíku na koncertě ve velkém sále pražské Lucerny. | foto: archiv Kašpárka v Rohlíku

RECENZE: Kašpárek se vrací k syrovějšímu zvuku, ale dospívání se neubránil

  • 3
Zakladatelé bejbypanku křtí v neděli v pražské Lucerně čtvrtou studiovou desku. Novinka Kašpárka v rohlíku dostala název Neposlouchej to!!! Ansámbl principála Davida Dvořáka na ní potvrzuje, že už dávno nejde o hudbu pro nejmenší.

Od nejmladšího publika se Kašpárek v rohlíku částečně odstřihl hlavně předchozím počinem Ten Halywůd. Velkoryse pojatá deska se inspirovala současnými hudebními trendy a popovým zvukem, někdy až na úkor písničkovosti. I texty byly zašmodrchanější, než by dříve dovolil přímočarý Strejda Jára.

Neposlouchej to!!!

70 %

Kašpárek v rohlíku

Námět,scénář,režie,dramaturgie: David Dvořák

Hudební produkce: Dušan Neuwerth

Hudební přihrávky: Tomáš Neuwerth, Martin Horáček

Textová dramaturgie: Monika Načeva

Ambice vzdělávat a rozšiřovat hudební obzory Kašpárka v rohlíku sice na nové desce neopustily, ale začal je krotit. Hned úvodní písnička Prezident pankovejch států, která začíná odkazem na hit Eye of the Tiger z filmu Rocky, v sobě má údernost i syrovost typickou pro Kašpárkovy začátky. Pomáhá tomu i výraz, který v písničce nasadil Márdi z Vypsané Fixy.

Ten společně s Milanem Caisem z Tata Bojs a producentem Dušanem Neuwerthem patří mezi ty, kteří zvuk Kašpárka v rohlíku určují už dlouhou dobu.

Na novince se kromě nich podíleli i Monika Načeva coby textová supervizorka, Dara Rolins, jejíž Béda tanečník oplývá ležérností, Klára Vytisková z Toxique a Adrian Bell z The Prostitutes, jejichž anglicky zpívaný duet Happy Idiots však vyznívá možná méně roztomile, než autoři zamýšleli. Znovu se v něm (a i na jiných místech) otevírá pro úspěch desky zásadní otázka srozumitelnosti pro publikum, kterému je určena.

Například působivá písnička Kung-fu Boy, kterou napsal Andy Čermák ze Sunflower Caravan, má v textu „... když přijde domů, táhne z něj putyka. Za dveřma máma, svý slzy polyká...“ sociální podtext, který s hravostí dětských písniček nejde příliš dohromady.

Stejně tak ani protipól, který předvádí ve „stárnoucí“ písničce Na sever Jaromír Švejdík, když zpívá: „Přišel jsi z hospody a žena je na tebe zlá“ nebo „V práci máš padáka, stroj tě prý nahradí“. S tím se ztotožní přinejlepším rodiče. Kašpárek si uchoval svou poetiku i rukopis, ale dětskosti i dětinskosti ubylo. A právě děti přitom budou o úspěchu celkově povedené desky rozhodovat.