RECENZE: Napiš na Twitter, že se nenarodí Šlitr, rýmuje Kapitán Demo

11:54aktualizováno  11:54
Luboš Andršt vydal se svou kapelou Energit desku Time’s Arrow s písněmi, jež čtyři desetiletí přetrvaly jen v podobě demosnímků. Kapitán Demo přišel s albem Bez klobouku Boss, na němž nakládá a nebere si servítky. Vokální skupina Skety rovněž přichystala humornou desku, ale bez vulgarit.

Kapitán Demo | foto: Archiv Jiřího Buriana

Kapitán Demo – Bez klobouku Boss: 75 %

Písně, v nichž zazní vulgarismy, jsou většinou ve streamovacích službách označené malým éčkem z anglického slova „explicit“. Ze sedmnácti skladeb nové desky Kapitána Dema Bez klobouku Boss tenhle znak svítí u třinácti. Parodické alter ego hudebníka a producenta Jiřího Buriana se s tím prostě nemaže a rýmy jako „Nechytáš mý džouky, nechápeš mý hlášky / chci se ti vykadit do tvý IKEA tašky“ patří k těm jemnějším. Ale stejně jako na podobně „hovadské“ Eskalaci dobra od J.A.R., ani tady vulgarismy nejsou samoúčelné. A v písni Českej humor to funguje i bez nich. Skoro.

Skety – Týdytý: 70 %

Na humor, byť samozřejmě o několik řádů kultivovanější, sázejí i Skety, jedna z našich nejproslulejších a nejoceňovanějších vokálních skupin. Sextet kolem Petra Wajsara přizval hosty jako Anetu Langerovou, Roberta Nebřenského, Xidla X nebo Lenku Dusilovou a do a capella podoby předělal jejich písně, naštěstí se vyhnul nejprofláklejším hitům. Zbytek nahrávky tvoří autorské písně Sket jako perfektně swingující Já mám rád štrůdl nebo čistě sketovaná titulní píseň Týdytý. K vyloženě legračním místům patří předělávka znělky Třiceti případů majora Zemana nebo proslov hlasatele Alexandra Hemaly.

Luboš Andršt & Energit – Time’s Arrow: 65 %

Luboš Andršt v rámci vystoupení tria Prokop-Andršt-Hrubý (Festival Krásný...

Z vážnějšího ranku je potom nová deska Luboše Andršta a kapely Energit nazvaná Time’s Arrow. Sice obsahuje jen šest písniček, ale čtyři z nich mají nedocenitelnou historickou hodnotu. Vycházejí totiž z původních demosnímků natočených v roce 1973 a zamýšlených pro debutové album Energitu, jež vinou režimu nikdy nevyšlo. Andršt, který patří k nejlepším tuzemským bluesrockovým kytaristům, je nahrál s aktuální sestavou kapely. Je to pravděpodobně Andrštova nejrockovější nahrávka a pro jeho fanoušky i nezbytná součást sbírky.

Opel Astra 2,0DTI
Opel Astra 2,0DTI

r.v. 2004, naj. 195 500 km, diesel