Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Kaufmannův vysoký tón je jako blažené vydechnutí

  15:51aktualizováno  15:51
Německý tenorista Jonas Kaufmann by se v dubnu měl zastavit v Praze v rámci turné, na němž s pianistou Helmuthem Deutschem provádí Schubertův písňový cyklus Zimní cesta. Nový přírůstek, který vyšel na labelu Sony Classical, se ještě vztahuje k loňskému, dvoustému výročí narození Giuseppe Verdiho.

Tenorista Jonas Kaufmann vystoupil před dvěma lety v pražském Obecním domě. | foto: Stanislav ZbyněkČTK

Německý tenorista Jonas Kaufmann už několik let trůní na tenorovém Olympu. Dvakrát triumfoval na koncertě v Praze, okouzlil i v přenosech z newyorské Metropolitní opery do kin. Hvězdný pěvec umí písně stejně jako operní árie a německou hudbu stejně jako italskou, což dokazuje i jeho diskografie.

Za doprovodu orchestru Parmské opery, jejž řídí Pier Giorgio Morandi, natočil Kaufmann árie z jedenácti Verdiho oper. A zatímco té první, slavnému popěvku Vévody z Rigoletta La donna e mobile, chybí bezstarostnost a frivolnost, jako Radames z Aidy už může Kaufmann předvést oduševnělou kantilénu a kouzla s dynamikou. Závěrečný háklivý vysoký tón v árii Božská Aido, kteří mnozí jiní tenoři zařvou div ne jako povel k bitvě, Kaufmann nechává vyznít téměř do ztracena, jako blažené vydechnutí, přesně v souladu s Verdiho předpisem.

Kaufmann v italské hudbě nemá tu lehkost a pružnost, jakou míval třeba Luciano Pavarotti. Někdy to může poněkud ubírat na spontánní ohnivosti a divokosti, třeba slavnému číslu z Trubadúra, v němž se Manrico chystá vrhnout do boje a zachránit svoji matku. Konkurenty však Kaufmann dohání krásnou plynulostí a niternou intenzitou svého zpěvu.

Schuberts Winterreise

Jonas Kaufmann, Helmut Deutsch

Hodnocení­: 90%

Tyto přednosti vynikají v áriích z Luisy Millerové, Síly osudu, Simona Boccanegry, z méně často hraných Loupežníků nebo z Dona Carlose. V posledně jmenované opeře se k tenoristovi připojuje výtečný italský barytonista Franco Vassallo (jenž loni v létě účinkoval na slavnosti ve Velehradu) coby Rodrigo.

Vrcholem nahrávky jsou dvě ukázky z Otella, monolog ze třetího dějství, v němž je maurský vojevůdce rozerván zoufalstvím a zuřivostí, a pak poslední výstup umírajícího hrdiny. To už není jen vrcholné pěvecké umění, to je tóny a slovy odhalená lidská duše. Kaufmann zpívá obě tyto scény tak, jak to v dějinách opery uměla jen hrstka tenorů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Midnight Oil (Colours of Ostrava 2017)
KOMENTÁŘ: Colours ovládli Midnight Oil, čipování návštěvníků se vymklo

Letošní ročník festivalu Colours of Ostrava přinesl jako vždy pořádnou porci muziky různých žánrů, nevyhnuly se mu však ani problémy. Za bouřku, která přišla v...  celý článek

Sopranistka Hana Blažíková
Poslouchá Cavea či Radiohead, teď Blažíková zpívá opery v Salcburku

K Magdaleně Kožené, Adamu Plachetkovi a dalším českým umělcům, kteří vystupovali na renomovaném Salcburském festivalu, se připojila i sopranistka Hana...  celý článek

Martin Harich
Klidně budu za písničku v rádiu platit, tvrdí Martin Harich

Slovenský zpěvák Martin Harich vydá začátkem září desku Mapy. Část nahrávky vznikla i na pláži. Prvním singlem z desky se stala skladba Marilyn Monroe, v níž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.