Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Hudba ohně je kniha unikátní, potřebná a bohužel nezredigovaná

  18:21aktualizováno  18:21
Hudební publicista Karel Veselý patří k nejvzdělanějším představitelům mladé generace tohoto oboru, to už se v odborných kruzích ví několik let. Nyní tuto pozici stvrzuje publikací Hudba ohně, v českém kontextu bezprecedentním kompendiu takzvané "černé hudby".

Public Enemy - Praha (30. května 2008) | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Karel Veselý: Hudba ohně (obálka knihy)Hudba ohně má ovšem přece jen poněkud užší vymezení, které autor uvádí v podtitulu: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Podstatným slovem onoho podtitulu je "radikální". I když Veselý v žádném případě nepřechází mlčením komerční stránku (a zejména v souvislosti s hip hopem o ní hovoří do hloubky), zajímá jej především černá hudba tam, kde je pro ni alfou a omegou sdělení, postoj, originalita a progres.

Nikoli tedy její rozmělnění v byť třeba i kvalitně odvedeném řemesle. Stručně řečeno: fanoušek mnoha dnešních rhythm´n´bluesových hvězdiček nebo takového Seala se z knihy dozví mnoho o tom, kudy vedla cesta k jejich dnešnímu výrazu, je samotné ale autor nechává - v kontextu zaměření knihy samozřejmě správně - stát zcela stranou.

Robert Johnson

Je jasné, že mladý publicista ze střední Evropy musí takovouto knihu pojednat zcela jinak než jeho potenciální kolega, který vývoj černé hudby zažíval dlouhá desetiletí přímo v jejím epicentru, tedy v USA.

Veselý pracuje s prameny všeho druhu, je znát, že má nejen mnoho načteno (nejen díla hudebně-publicistická, ale také literárně- a filmově-vědná, sociologická, filozofická, politologická a historická), ale dokáže načerpané informace zpracovat do často originálních souvislostí a udělat si na ně vlastní názor.

Na archivním snímku zleva saxofonisté Johnny Griffin, John Coltrane a Hank Mobley během nahrávání alba Blowing Session.

Právě tyto osobní názory jsou cenným kořením Hudby ohně. Bez ohledu na to, že některé jeho vývody a nalezené souvislosti možná trochu hnou žlučí odborníkům na konkrétní žánry, jsou zcela relevantní a - většinou - vypodložené solidními argumenty.

Lze oprávněně namítnout, že jako většina podobných autorů Karel Veselý klade důraz na informace, které jeho teorie podporují a protichůdné spíše eliminuje, ale ani to není chyba jeho práce. Pokud podnítí diskusi nebo alespoň přinutí k přemýšlení v souvislostech, bude to jen dobře.

James Brown

Karel Veselý v Hudbě ohně nepostupuje v žádném případě striktně chronologicky. Informačně velmi hutné a přitom čtivé vyprávění strukturuje do tematických vzájemně propojených tematických celků, v nichž pro něj není problém během pár stránek projít například od mississippského blues přes jamajský dub a počátky hip hopu až k technu. Nachází ale styčné body, na jejichž základě působí řetězení jeho myšlenek logicky.

Veselý je především hiphopovým odborníkem a právě jeho psaní o tomto mimořádně členitém fenoménu je nejhlubší, nejkošatější a informačně nejhodnotnější. Velmi dobře se orientuje i v soulu a funky, méně silný v kramflecích je zřetelně v žánrech jako je blues, jazz či reggae, a které, právě i vlivem ne úplně stoprocentní orientace (a také vlastního radikalismu, který je jistě relevantní) považuje, ať už mezi řádky nebo přímo ve svých tvrzeních, za "mrtvé".

Bob Marley

Problémem knihy tedy není informační chudoba nebo autorovy třeba i diskutabilní názory. Nejde konec konců o encyklopedii, kde musí být všechno dokonale a bezpříznakově vyváženo. I výtvarně a polygraficky je kniha příjemná pro oko a do ruky (autorem ilustračních koláží je mimochodem člen hiphopových PSH Vladimír 518). Poměrně zásadní kaz na kráse ale odhlíme při hlubším začtení se do knihy.

Hudba ohně má více než čtyři sta stran, a to - bohužel - čtyři sta stran, které nepřehlédlo oko "nezúčastněného pozorovatele", neboli nakladatelského redaktora. Při práci na tak rozměrném díle samotný autor nemůže ohlídat všechno, ani kdyby psal jako Pánbůh a gramatiku ovládal s grácií Pavla Eisnera.

MTV Video Music Awards - Timbaland

Nejde jen o občas poněkud šroubované věty, nešikovné překlady se zbytkovými anglismy, nekoncepční práci se zkratkami (stává se, že je bez vysvětlení použita zkratka, která je "rozluštěna" až o několik stránek dál - ostatně, dobrý redaktor by autorovi jistě poradil na závěr zařadit i slovníček ne úplně běžných pojmů a zkratek), ale i chyby gramatické, zejména v interpunkci. Čtenář zbystří tímto směrem pozornost ostatně už na samém začátku: autorův úvod totiz končí v půli věty...

Na druhou stranu je pozitivní, že tyto, tedy jediné podstatné, chyby lze při případném dotisku nebo dalším vydání vychytat, knihu pročistit a tak ji i po formální stránce zařadit tam, kam svým obsahem a stylem patří. Totiž k tomu nejzajímavějšímu a nejpřínosnějšímu, co v původní české knižní hudební publicistice kdy vyšlo.

Karel Veselý: Hudba ohně
vyd. BiggBoss 2010, 432 stran
Hodnocení iDNES.cz: 70 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálky knihy Animalium
Půvabně ilustrované Animalium by mohl ocenit i Harry Potter

Nakladatelství Albatros vydává knihu Animalium, která je nebývale půvabnou poctou světu zvířat. „Tohle muzeum je úplně jiné než jakékoliv, které znáš. Má...  celý článek

Svět módy podle ilustrátorky Megan Hessové
Po Sexu ve městě ilustruje kreslířka životní příběh Coco Chanel

Módní návrhářka Coco Chanel přesvědčila svět, že dámské kalhoty, bižuterie i značkové parfémy mají smysl. Její život nyní představuje kniha Coco Chanel –...  celý článek

Spisovatel Fredrik Backman
Píše jako Fulghum, ale je ze Švédska. Synovi se omlouvá za budoucí trapasy

Nakladatelství Host přivezlo před třemi lety do Česka úspěšného švédského spisovatele, sloupkaře a blogera Fredrika Backmana. Čtenáře si tehdy získal románem...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.