Z inscenace Koule, inspirované Helenou Fibingerovou a Jarmilou Kratochvílovou....

Z inscenace Koule, inspirované Helenou Fibingerovou a Jarmilou Kratochvílovou. V hlavní roli Pavla Tomicová, uvádí královéhradecké Klicperovo divadlo. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

RECENZE: Komedie o koulařce našla mezi sebeklamem a kýčem i soucit

  • 4
Po Jedlících čokolády a Figarově svatbě dal umělecký šéf hradeckého Klicperova divadla David Drábek své scéně další divácký hit. Původně rozhlasovou Kouli rozehrál ve studiu Beseda ve výbušnou satirickou komedii se znamenitými hereckými výkony.

Ty povyšují sice vděčnou, ale už mnohokrát použitou parodii na vyprázdněné televizní show. K tomu slouží scéna Marka Zákosteleckého, rozblikaný a geometricky naporcovaný vnitřek atletického náčiní.

Ze hry Koule

Výsměch známé olympioničce, majitelce pekárny a bývalé televizní radní, která byla počáteční inspirací, by byl pro Drábka málo, nejde o aktuální reakci, ale o hořkou zpověď, co jsme zač. Režisér balancuje mezi publicistickým divadlem, kabaretem, parodií i groteskou v atmosféře retro stylu 70. a 80. let, k němuž Darek Král napsal muziku v duchu znělek normalizačních estrád, pouťového diska a nejpokleslejšího popu.

Skvostná Pavla Tomicová jako koulařka Milena na začátku v kostýmku chrastí šperky, děsí okolí křupanskou arogancí i dlouhými prsty. Scénu od scény se mění v politováníhodnou osamělou ženu, kouzelnou směs sebelítosti, důležitosti a kýče, jež graduje s železnou logikou v sebeklam, že je "pro naši malou zemičku" něco jako kněžna Libuše.

Z inscenace Koule, inspirované Helenou Fibingerovou a Jarmilou Kratochvílovou. V hlavní roli Pavla Tomicová, uvádí královéhradecké Klicperovo divadlo.

Ať už v klubu seniorů vzpomíná na mindráky dětství, vypráví, "o čem je koule" v provinční tělocvičně, čelí kusadlům afektované Sáry Tlachecí nebo se v lifestylovém pořadu chlubí nevkusným domem. Stejně jako v rozhlasové verzi je však nejdojemnější setkání s běžkyní Radmilou, tiché a bolestné.

Koule nestojí jen na energické a nezaměnitelně tragikomické Tomicové, skvostné výkony v mnoha rolích podávají Jiří Zapletal, Kamila Sedlárová, Zora Valchařová-Poulová, Tomáš Lněnička, Zdeněk Petrák a Isabela Smečková Bencová. Když umírající obří laboratorní myš v jejím podání vypráví, kolik steroidů a dalšího dopingu do ní v laboratoři "naprali", není daleko k slzám.

David Drábek v Mileně stvořil unikátní archetyp českého sebeklamu a kýče, s přesnou razancí, obdivuhodným humorem a nebývalým soucitem, ač jako režisér svůj stín nepřekročil. 

Hodnocení MF DNES: 85 %