bregovič obal
Svým i výtvarně propojeným alkoholickým cyklem ctitel slivovice Bregovič připomíná podle svých slov dobu, kdy hudba sloužila především jako kulisa k popíjení. Pro kterou dobu to však neplatí alespoň v některých kruzích a žánrech?
Kromě své "balkánské kutálky" Wedding And Funeral Orchestra, která hraje jako vždy od podlahy, ale upřímně řečeno, v kontextu žánru vlastně vcelku zaměnitelně, představuje Goran Bregovič na desce několik zajímavých hostů.
Vesměs romští hudebníci z různých částí světa dodávají albu nejen mezinárodní šmrnc, ale především výrazovou členitost, jaká bývá na podobných nahrávkách postrádaným kořením.
Champagne for GypsiesGoran Bregovič vyd. Kamarad Prod./Universal |
Jsou zde dvě globální hvězdy romské muziky, francouzští Gipsy Kings, jejichž písňová kytarová aranžmá se už z podstaty vymykají zbytku alba, a Eugene Hutz, zpěvák newyorských (avšak z muzikantů ze všech koutů světa posbíraných) Gogol Bordello. Ten zde potvrzuje pověst hudebního vypravěče až waitsovského typu.
Pozoruhodní jsou hosté, kteří zatím k hvězdám tohoto kalibru nepatří, byť třeba jméno švýcarského romského zpěváka Stephana Eichera je specialistům známo už dlouho.
Mnohem zajímavější příspěvky však přinesl rumunský zpěvák Florin Salam, sice relativně mladík, ale vládnoucí skoro až "starozákonní" barvou hlasu i přednesem až z hloubi balkánské tradice.
Jedinou ženou v této hodně divoké pánské společnosti je pak irská Romka Selina O’Leary, zpěvačka zvláštní křehkosti až něžnosti v hlase, která v kontextu klasického balkánského dechového aranžmá působí v závěrečné písni Champagne For Gypsies snad až nepatřičně.
V On A Leash, písni blížící se evropskému gypsy jazzu, se ne náhodou nachází na stejné cestičce jako její slavnější francouzská kolegyně ZAZ.