Rooney Mara hraje dívku, která trpí depresemi. Jenže ani běžné léky nezabírají. V roli psychiatra se o ní stará Jude Law.

Rooney Mara hraje dívku, která trpí depresemi. Jenže ani běžné léky nezabírají. V roli psychiatra se o ní stará Jude Law. | foto: outnow.ch / © Ascot Elite

RECENZE: Vedlejší účinky jsou dobrá detektivka s obsazením snů

• 0
Premiéru měly Vedlejší účinky v únoru na Berlinale a teď film Stevena Soderbergha přichází i do Česka. Hlavní role v něm mají Rooney Mara, Jude Law a chytře klamný zločin.

Jeho předchozí snímky Nákaza či Bez kalhot vedly fanoušky k obavám, že Soderbergh má své lepší časy už za sebou. Ale Vedlejší účinky, které od čtvrtka provětrají unavenou nabídku našich kin, vracejí režisérovým ctitelům naději. Je to sice "jenom" krimithriller, nicméně napsaný, natočený a zahraný způsobem, který jej protlačil až do soutěže berlínského festivalu.

Vedlejší účinky

70 %

Režie: Steven Soderbergh

Hrají: Rooney Mara, Jude Law, Channing Tatum, Catherine Zeta-Jonesová

Krimithriller, USA, titulky, 106 minut

Kinobox: 73 %

IMDb: 7.1

Má hlavu i patu, záhadu, náladu a hlavně mozek. Koneckonců, scénář psal Scott Z. Burns, autor Bourneova ultimáta. Tvůrce zneklidňujících hudebních motivů Thomas Newman již získal jedenáct oscarových nominací, včetně loňské bondovky Skyfall. A ústřední čtveřice znamená obsazení snů, přitom herecky střízlivé a vzájemně štědré.

Rooney Mara a Channing Tatum představují manžele, které dočasně rozdělil mužův trest za obchodní prohřešky. Žena i s tchyní na něj oddaně čeká před věznicí, vypadá to na šťastný nový začátek, leč manželčiny předchozí deprese neustupují, spíše sílí. A když se hrdinka pokusí o sebevraždu, dostane ji na starost uznávaný psychiatr čili Jude Law, radící se s předchozí pacientčinou lékařkou v podání Catherine Zety-Jonesové.

Jenže běžné prášky nezabírají a vedlejší účinky jiných mohou vést až ke zločinu. Zajímavý právní nález - za vraždu "pod prášky" nemůže nemocný, nýbrž doktor - zničí lékařovu kariéru i rodinu, ovšem jeho posedlost pravdou je silnější. Vydá se po cestě vytyčené již Uprchlíkem, tedy pátrá na vlastní pěst i riziko.

Catherine Zeta-Jonesová a Jude Law ve filmu Vedlejší účinky

Tradiční žánrový model sice na radosti z napínavé hry trochu ubírá, přesto jí zůstane dost. Předně díky hercům: Rooney Mara, proslavená snímkem Muži, kteří nenávidí ženy, přesně odpovídá typu krásky vyzařující vnitřní smutek, Law ani v bílém plášti budícím otcovskou důvěru neztrácí přitažlivost. Také účinkuje obraz moderní společnosti, ve které se všichni "zdraví" tak usilovně snaží porozumět, vyjít vstříc a pomáhat "nemocným", ale bez pilulek už svět nemůže takřka existovat; shání se po nich nakonec i psychiatr sám.

Stačí nůž

A v neposlední řadě dokážou Vedlejší účinky báječně svádět ze stopy. V jisté chvíli se totiž zdá, že celý případ neodvratně směřuje k vypelichané moralitě o nekalých praktikách prohnilého farmaceutického průmyslu, provázaného s úplatnými lékaři a nezodpovědnou reklamou, ale naštěstí jde jen o další úhybný manévr. Podstata zločinu, jak ukáže teprve finále, je daleko osobnější a rafinovanější.

Z filmu Vedlejší účinky

Soderbergh vypráví navenek nevtíravě, ale sebejistě, s naprostým přehledem. Divák ani nestačí vnímat, jak promyšlenými prostředky stupňuje strach, napětí či úzkost, jak obměňuje atmosféru barevnými tóny, jak buduje výbušnou intimitu, více než bohatě nahrazující tuctovou thrillerovou výbavu akčních scén. Vedlejší účinky ji nepotřebují. Stačí záběr nože, jímž hospodyňka s nepřítomným výrazem krájí zeleninu k mírumilovně domácké večeři, a z plátna se šíří dusnější vyčkávání, než kdyby se jím řítila celá kolona limuzín s gangstery a samopaly.

Rozdíl pohlaví

Škoda, že poločas rozpadu, jímž si hrdina Juda Lawa projde, aby se očistil, má příliš tradiční zastávky, zvláště ve srovnání s jedinečnou smyčkou, již pak nastraží. Prozradit se samozřejmě nedá, pouze čistě náznakově: určitá část žen se proti rozuzlení zápletky bouří, určitý typ mužů je naopak vítá s lehce škodolibým potěšením.

Ale o válku pohlaví tvůrcům rozhodně nešlo. Zjevně neměli jinou ctižádost než natočit dobrou detektivku, což také udělali. Soderbergh zkrátka uplatnil svůj vlastní "vedlejší efekt" - důkaz, že umělecké nároky a spotřební žánr mohou spolu docela dobře vycházet.