RECENZE: Pán prstenů: film z radosti pro radost

• 3
Český divák dostává dva hity sezony, Pána prstenů a Harryho Pottera, v opačném gardu nežli angloamerický svět. Podle tamní kritiky tedy máme dřív "to lepší": přepis prvního dílu Tolkienovy trilogie o zemi, již plně stvořila autorova fantazie, vyráží ve čtvrtek do zdejších kin. Odmyšleno od senzací, reklamy a rekordních tržeb, je Pán prstenů - Společenstvo prstenu opravdu dobrý film?

Je. Stvrzuje, že ani literární legenda není nedotknutelná, pokud ji filmař nevnímá coby opatrný tanec mezi vejci, nýbrž jako příběh vyprávěný z vlastní radosti pro radost druhých. Což novozélandský režisér Peter Jackson učinil. Stalo se sice módou označovat jeho úspěch za vítězství nenápadného Davida nad hollywoodskými Goliáši, ovšem nakonec snímek stejně uvádí obří studio. A hlavně: dnes už kinematografie představuje záležitost natolik nadnárodní, že fandění „malým“ proti „velkým“, či naopak ztrácí smysl. Rozhodují osobnosti a Jackson je šikovný, hravý filmař, jemuž žánr fantasy sedl. To je vše a je to dost; zázraky nežádejme.

Pán prstenů: Společenstvo prstenu

80 %

USA, Nový Zéland, 2001, 178 min.

režie: Peter Jackson

hrají: Elijah Wood, Ian Kellen, Liv Tylerová, Viggo Mortensen, Cate Blanchettová, Sean Astin, Ian Holm

Streamovací služby: Amazon Prime (CZ zvuk, titulky), HBO Max (CZ zvuk, titulky)

Kinobox: 91 %

IMDb: 8.8

Při vší efektnosti, neboť výsledek je opravdu hlavně velikou podívanou, vsadil na metodu téměř starosvětskou. Maličcí hobiti, jak kniha předepisuje, nejsou zpitvoření pidimužíci - „zmenšuje“ je hra kamery. Triky působí přirozeně, nečouhá z nich umělost počítačových her. Prsten, čarovný hybatel celého děje, se na hony liší od neškodné tretky z Arabely; umí sice i kouzelnické kousky, ale také tiše, zavile a magicky ohrožuje své nositele. V duších lidí seje Prsten silnější hrozbu, než obraz předvádí.

Film musí počítat s publikem, jež knížku nezná; úvod tedy shrne historii mýtu i hlavních postav včetně fantaskního obrazu dávné kruté bitvy. Po temné vysvětlivce udeří opak: slunečná krajina hobitů, sousedská idylka s naducanými tvářemi na pozadí až nestydatě hýřivé zeleně, kde jásá lidová veselice s ohňostroji. Jenže Prsten mění majitele a jeho původní „zlý pán“ se vrací...

Pán prstenů

Recenze filmové série

Společenstvo prstenu 80%

Dvě věže 80 %

Návrat krále 80 %

Metodu kontrastů Jackson užívá rád. Světlo a stín, klid a úder, strach a uvolnění se střídají ráz naráz, vždy ve stylizaci vhodné pro danou scénu. Pavouci, housenky a černí jezdci jako by vypadli z hororové Ospalé díry; záhadný cizinec v kápi či noc v zájezdní krčmě se blíží středověku; kostlivci se zkaženými zuby už zase odkapávají sliz; říše zla připomíná nekonečné galeje; a temnotu prozáří křehký zjev na bílém koni. Elfí říše má snově neskutečný nádech ztraceného království jako utkaného z krajkoví. Vyústí tu útěk hobitů s Prstenem, cesta prvá a o to napínavější, že bodří „minitvorové“ se podobají klukům a la Tom Sawyer a Huck Finn na dobrodružné výpravě. - Mimochodem, Elijah Wood coby hlavní hrdina Frodo výrazem připomíná mladého Jana Potměšila.

Pak se koná summit Dobra proti Zlu - směs artušovské legendy, Vinnetoua-mírotvorce a zasedání Evropské unie v Bruselu; ustaví Společenstvo Prstenu, expedici s úkolem odnést Prsten na místo jeho zničení, a začíná druhé putování. Celý snímek je vlastně film o cestě: pěšmo, s protivenstvími, rituály, poselstvím a výchovou rytířů v duchu Hvězdných válek. Znovu uchvacují hlavně scenérie, ledové hory a soutěsky oslňující bílým sněhem pod nálety ptáků-špehů; podzemní říše trpaslíků, jež se propastmi, mosty a schodišti asi nejvíc podobá stylu Indiana Jonese. Na rozdíl od něho sice Pán prstenů nepracuje s úsměvnou nadsázkou, ale neuznává ani okázalé akční hrdinství Schwarzeneggerů; platívá tu „kdo uteče, ten vyhraje“.

Řeč je ovšem pořád o dobře natočeném filmu, jenž si uchoval poetiku knihy - ne o zázraku. Tudíž má i problémy, třeba sebevražednou délku. Nabitý děj neztrácí tempo, ale prosakuje jím monotónnost - v kruhu se střídají cesta, boj, cesta, boj; v podzemí, v lese, na řece; další a další kola zápasu jako v ringu. Zklamání těm, kdo vyznávají více zákony filmu než věrnost předloze, přinese i finále bez finále, rozuměj bez vrcholné řeže. Po předchozí bitce se totiž rýsuje jen další pouť coby jasná vrátka do druhého dílu. Už je natočen a třetí také; zásadně zklamat nebo překvapit tedy mohou jen stěží. Ale nelze se na ně netěšit.

Mínění odjinud

Nejdokonalejší postavou je čaroděj Gandalf Iana Mc Kellena, ve kterém se snoubí staletá moudrost s dětským šibalstvím, obrovská magická moc s roztržitou nemotorností. Jediné minus spočívá v tom, že Gandalf není na plátně od začátku až do konce. Nemá smysl vyjmenovávat, jak dobří jsou ostatní herci. Jednodušší bude napsat, že nejméně zajímavá z důležitých postav je Liv Tylerová jako elfka Arwen, která je přes všechnu svou snahu spíš Liv Tylerová než elfka.
František Fuka, CinemaJacksonův rádoby majestátní velkofilm zprostředkovává dějovou linii s takovou pompézností a velikášstvím až groteskním, že se řítí k obtížné stravitelnosti takového řešení, ke zdlouhavosti a nudě... Především se však režisérovi nedaří, aby diváka spoutal a omámil vůní příběhu, aby jej vtáhl do líčených událostí. Jako by si stále uchovával zvážnělý odstup, ani na okamžik nezlehčený ironickým pomrknutím. Vážnost podání připomíná dusivý příklop, z něhož není úniku.
Jan Jaroš, Rock & pop
Režisér Peter Jackson se přenesl přes všechny pasti, jež skrývá Tolkienova předloha, a vytvořil silný, překrásně vypravený film, který knihu interpretuje takřka dokonale. Všichni herci hrají velmi dobře a i díky nim je rozdíl mezi Společenstvem prstenu a obyčejnými fantasy filmy ještě propastnější. Přesto se herectví ocitá na vedlejší koleji: hlavní roli má krajina Nového Zélandu a působivé počítačové triky.
Jackie Finlay, BBCFilm se pořádně rozběhne teprve v momentě, kdy se parta dobrodruhů vydá za svým nebezpečným posláním. Herci víc slouží zápletce, než aby budovali charaktery svých postav. Elijah Wood jako Frodo má třaslavý hlas a velmi horlivý výraz. Jeho tvář chvílemi připomíná vizáž, po které marně léta touží Michael Jackson...
Elvis Mitchell, New York TimesKnižní Pán prstenů je takřka učebnicí klasických vyprávěcích foremi. Opulentní líčení bitev tu stojí vedle střízlivé prózy. Film naproti tomu zná jen jeden tón, který zní od chtěnosti k pompéznosti, od nátlaku ke spěchu. ... Filmový Pán prstenů se bude jednou vysílat jako velmi úspěšná televizní série - a pak zjistíme, jak se pro tuto formu báječně hodí. Ale šance poctít velké dílo velkým filmem byla promarněna.
Michael Allmaier, FAZ

Česká premiéra 10. ledna 2002 vtrhl světový hit do kin České republiky v devětadvaceti kopiích, což je nápor srovnatelný jen s nástupem Tmavomodrého světa či Pearl Harboru. Uvedení filmu do českých kin doprovází stylové akce nazvané Dny s Pánem prstenů. Šermíři a černí jezdci přivítají diváky v pražských multikinech v Hostivaři (11. 1.) a na Novém Smíchově (12. 1.). V neděli se akce přesune do multikina Velký Špalíček v Brně. Současně je k dostání nové vydání předlohy, prvního dílu Tolkienovy trilogie s podtitulem Společenstvo Prstenu. Vyšla hudební nahrávka k filmu. V prodeji jsou trička, sběratelské karty, samolepky. Ale také série hraček počínaje postavičkami hlavních hrdinů a konče figurkou černého jezdce: zatáhnete za uzdičku a oči koně se červeně rozblikají. Nicméně velký obchod spojený s ochrannou známkou filmu už se stal i předmětem nelegálních obchodů. První „únik“ nastal hned v den americké premiéry, ještě před Vánocemi; vzápětí se pirátské kopie snímku objevily v Malajsii a jejich stopu už zachytili zástupci společnosti Warner Bros. i v tuzemsku. Chápou prý dychtivost skalních fanoušků, kteří „svého“ Pána prstenů chtějí mít pro sebe a mezi prvními nehledě na kvalitu, avšak pro řetězový černý obchod už porozumění nemají. Varují, že tentokrát budou tvrdí! Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Film Pán prstenů: Společenstvo prstenu získal celkem třináct oscarových nominací. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Trpaslík Gimli v doprovodu hobitů - fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Elfská princezna Arwen (Liv Tylerová) zachraňuje zraněného hobita Frodo Pytlíka (Elijah Wood) před černými jezdci - fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Hobiti se ukrývají před černými jezdci (fotografie z filmu Pán prstenů I). Fotografie z filmu Pán prstenů I. Kouzelník Gandalf Šedý - fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Elfové (fotografie z filmu Pán prstenů I). Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Čaroděj Saruman se nechal zlákat vidinou moci a rozhodl se, že získá prsten za pomoci skřetů pro sebe. Hobiti na návštěvě u elfské královny Galadriel. Fotografie z filmu Pán prstenů: Společenstvo prstenu, který získal 13 nominací na Oscara. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I. Trpasličí sněm - fotografie z filmu Pán prstenů I. Fotografie z filmu Pán prstenů I.