Tom Cruise (prosinec 2012)

Tom Cruise (prosinec 2012) | foto: AP

RECENZE: Tom Cruise má v thrilleru moře času na řeči s blondýnou

• 6
Když musel odejít z britské televize, přesídlil Lee Child do Spojených států a začal psát. Určitě nelituje, série zatím třinácti příběhů s bývalým armádním vyšetřovatelem Jackem Reacherem z něj učinila autora bestsellerů, jehož úspěch nyní završil prodej práv k filmu založenému na příběhu Výstřel.

Do Česka vstupuje snímek Jack Reacher s vinnetouovským podtitulem Poslední výstřel a se zákulisní podrobností, že proti knižnímu popisu urostlého hrdiny měří jeho představitel Tom Cruise o dost centimetrů méně. Ale hercovy tělesné míry ani kondice rozhodně nejsou důvodem, proč snímek, jejž režíroval Christopher McQuarrie, působí zprvu příjemně starosvětsky, postupně už jen unaveně.

Jack Reacher: Poslední výstřel

60 %

USA, 130 min.

režie Christopher McQuarrie

hrají Tom Cruise, Rosamund Pike, Richard Jenkins, David Oyelowo

Streamovací služby: Netflix

Kinobox: 73 %

IMDb: 7.0

Hodně slibuje start nasnímaný přes hledáček pušky odstřelovače, kdy ozvěna ran, paniky a krve doléhá na velkou vzdálenost s nádechem neskutečnosti, i zjevení hrdiny z rodu nedostižitelných přízraků, navíc nadaného občasným sarkasmem. Jenže pak mu dojem zkazí herecky fádní Rosamund Pikeová coby zapálená advokátka, z níž si člověk zapamatuje leda výstřih nepřiměřený soudní síni, a zápletka, ve které už zase hrozí spiknutí a v níž na rozdíl od řady Kriminálek Miami i Anděl mají detektivové na vše moře času. Diváci by je nejradši popostrkovali, neboť že vrah nebude zahradník, vědí dřív než Reacher, natož jeho plavá společnice.

Klišé osamělého znechuceného profesionála, který se vynořuje v nouzi nejvyšší a zase mizí neznámo kam, počítá jednu porci drsné školy na dvě dávky komiksové pohádky; směs pak pomalu dusí v nekonečných bezobsažných řečech i záběrech. Jedna pěkná honička, jeden černý vtip "Kde je tělo? - Tak porůznu" a jedna zabijácká groteska v těsné koupelně by výsledek vytáhly sotva k průměru. Nad něj míří dvě pocty legendám, Robertu Duvallovi a zejména Werneru Herzogovi v roli zlosyna v pozadí.