Shia LaBeouf ve filmu Disturbia (2007)

Shia LaBeouf ve filmu Disturbia (2007) | foto: Bontonfilm

RECENZE Disturbia: Jak přepsat Hitchcocka pro mládež

• 2
Kupodivu to mohlo být horší. A kdyby se z teenagerovského hororu Disturbia ustřihl melodramatický úvod a tuctový závěr, vznikl by čistý, napínavý a zábavný kousek, mladá variace na Hitchcockovu klasiku Okno do dvora v úpravě pro dnešní náctileté.

Bohužel pubertální hrdina musí nejprve ztratit otce, aby zhrzen ve škole zlobil a dostal domácí vězení, a nakonec má zase mrtvého otce zastoupit při záchraně matky. Disturbia tak uboze předstírá jiný, „vyšší“ typ filmu, ačkoli její půvab tkví právě v důvtipné thrillerové hře s prvky slavné předlohy.

Trpí ukázkově
V Okně do dvora je muž kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo, odkud z nudy sleduje oknem dění naproti. V Disturbii má potrestaný student alias nadaný Shia LaBeouf na kotníku důmyslné zařízení, jež ho pustí jen na zápraží, jinak přivolá policii a s ní tvrdší trest. LaBeouf v originálních „poutech“ trpí vskutku ukázkově, jako každý kluk zbavený svých zábav; cpe se u televize a otravuje tak zoufale, že budí podobně přirozený smích jako v Transformers.

Disturbia

50 %

USA, 105 min.

režie D. J. Caruso,

hrají Shia LaBeouf, Carrie-Anne Mossová, David Morse

Kinobox: 75 %

IMDb: 6.8

Spolu s kamarádem objeví z okna - díky zajímavému úkazu, jak málo lidí v americkém filmu používá záclony - jednak dívku svých snů, jednak podezřelého souseda, jenž krouží kolem hrdinovy maminky. A v generační trojici pak rozvíjejí pubertální hru na detektivku, ne nepodobnou dobrodružstvím dětských pátračů v knihách Astrid Lindgrenové, jen o pár let mladších. Volba teenagerů však umožňuje zapojit do strašení v duchu Záhady Blair Witch i svěží vtip zejména kolem první lásky a žárlivosti.

V každém případě těší Disturbia víc do doby, kdy se zdá jen kratochvilnou recesí studentů šmírujících, jak si soused kupuje lopatu, než od okamžiku, kdy se změní v běžnou krvavou mlátičku z domu hrůzy, v podstatě v Hostel III. Kdo odejde z kina krátce před koncem, ponechá si iluze o slušném žánrovém filmu, jenže to sotvakdo dokáže - a za finále jde známka o deset procent dolů.