RECENZE: Filmový hit Hobit prodal duši za triky

0:23aktualizováno  0:23
Místo moudré pohádky se hraje hrdinný epos od bitvy k bitvě. Před Pánem prstenů a před Avatarem by to byla senzace, ale dnes jen doslovná ilustrace knihy neoslní.

Martin Freeman se v roli Hobita podívá také do Roklinky, kam ho doprovázejí trpaslíci. | foto: Warner Bros

Jeden z mála fanoušků, který Hobita pohaněl, napsal na internetu: "Prosím, přečtěte si knihu!"

Měl pravdu. Ale zapomněl dodat: nečtěte ji před filmem, protože uslyšíte dialogy téměř slovo od slova. A když Todd McCarthy z listu Hollywood Reporter napsal, že režisér Peter Jackson převedl na plátno "každou pomlčku, tečku i středník" z prvních kapitol Tolkienovy knihy, mohl říci, že natočil i mezery mezi slovy. Tedy bitvy.

Velkolepá podívaná

Ve filmu, který o půlnoci ze středy na čtvrtek startuje v Česku, se moudrá pohádka mění v hrdinský epos a duši příběhu o cestě za sebepoznáním prodává za digitální bohatství trikových scén. Efektních, ale nikoli závratných. Čistá nadšenecká filmařina z úvodního dílu Pána prstenů zmizela, 3D sice kouzlí s prostorem, ale zároveň zvýrazňuje umělost ve stylu počítačové hry.

Z každé minuty již od nastavovaného kronikářského prologu, do nějž si tvůrci přidali berličky v podobě setkání hrdiny Hobita čili Bilba Pytlíka s jeho synovcem Frodem z následného Pána prstenů, čiší ryze obchodní plán, jak z předlohy vytřískat celou trilogii. Výsledkem je film velmi epický a velmi popisný; nešizený, řemeslně zdatný, ale bez osobnějšího klíče než ilustrovat, přizdobovat, protahovat. A to už tu všechno bylo. Nádherná krajina, bizarní bytosti, zběsilé honičky; zjevení se neopakuje.

Srážky s příšerkami

Recenze následujících dílů

Paradoxně film sice děj knihy doslovně opisuje, ale její náplň nectí. Pouze Martin Freeman zůstává své titulní postavě věrný, přestože ji scénář posouvá k zjednodušeným gestům a činům. Právě nenápadné, postupné sbližování Hobita se zprvu přezíravými trpaslíky tvoří základ pohádky, nikoli patetické proměny zlenivělého pecivála v bohatýra s mečem; kouzlo Hobita tkví v úmorné každodennosti vleklé, nepohodlné pouti, ne v sérii udatných bojůvek. A Freeman si tuhle tichou podstatu uchovává.

Milovníci fantasy samozřejmě vyženou hodnocení výš, protože srážky s příšerkami všeho druhu tu mají žně, nicméně po dvou hodinách už je na plátně natolik "přeskřetováno", že se člověk vyloženě těší na soukromé drama hobita Bilba při setkání s Glumem. A opravdu nezklamou, jejich hádankářské klání srší větším napětím než celé smečky digitálních zuřivců.

Hobit: Neočekávaná cesta

USA / Nový Zéland, 2012, 169 min (Director's cut: 183 min)

Režie: Peter Jackson

Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher

Hodnocení: 65 %

To je poprvé, kdy se zatají dech; podruhé pak ve finále s nástupem orlů, jejichž letecká akrobacie ve velkých detailech připomene vrcholné zážitky z Avatara. Nicméně ve srovnání s Pánem prstenů, kdy kino zapomínalo dýchat takřka po celou dobu, zůstává Hobit ve stínu. Je už jen jedním z mnoha mechanicky rozmnožovaných zástupců žánru, nikoli unikátem. Až kacířsky člověka napadá, že by premiéru "dvojky" za rok vynechal a šel až roku 2014 na "trojku" slibující souboj s drakem. Ale kvůli drakům se přece chodí na úplně jiné filmy.