RECENZE: Jak Ranhojič v Persii potká medicínu a Angeliku

7:16aktualizováno  7:16
Výpravný, pohledný, důkladný a nekonečný je německý film natočený podle stejnojmenného románu. Slavného lékaře Avicennu si v něm zahrál Ben Kingsley.

Spíš velkofilm než velký film; to je Ranhojič, který zítra vstupuje do našich kin. Zároveň však příjemně naplňuje poptávku po kdysi četném, nyní vzácném žánru, totiž výpravné historické fresce, v níž se mísí poznání, dobrodružství, romantika, exotika. A kde nikomu nevadí, že křesťanští, židovští i muslimští rekové, dirigovaní mnichovským rodákem, režisérem Philippem Stölzlem, se na perské půdě 11. století dorozumívají anglicky.

Ranhojič

Německo, 2013, titulky, 150 minut

Režie: Philipp Stölzl

Hrají Tom Payne, Ben Kingsley, Stellan Skarsgard, Olivier Martinez, Emma Rigby, Elyas M'Barek

Hodnocení: 60 %

Barvitá košatá kronika by spíše odpovídala seriálu - člověku se maně vybaví v 80. letech ceněná slovenská sága Lékař umírajícího času, věnovaná Jánu Jesseniovi a jeho neméně pohnuté době. V kině se tedy divák Ranhojiče musí připravit na dvě a půl hodiny podívané, v níž vycizelovaná německá důkladnost vítězí nad představivostí. Středověk v chudé vsi má podobu sedřených žen a umouněných sirotků. Jeden z nich se pověsí na krk potulnému bradýři, jehož veškerý lékařský um sice končí u kleští na trhání zubů, takže chlapcovu matku nezachrání, ale zato má šarlatánské kouzlo pouťového vyvolávače a skvělého představitele ve Stellanu Skarsgardovi.

Mistr s učněm putují očekávanými kulisami, tedy stokami městských mravenišť i líbeznou přírodou, zažívají ústrky, hlad i chlad, ale hlavně názorně provozují medicínu podobnou řezničině. V podstatě kvůli kontrastu, jejž mladík zažije při setkání s profesionalitou židovských lékařů, vyškolených slovutným Avicennou. A za ním se hrdina vydá - zhruba ve třetině přehledně narýsované osnovy.

Druhý díl Básníků

Také cestu do Orientu vroubí veškeré povinné milníky: karavany, velbloudi, divoké hordy, tajemná kráska, písečná bouře, žíznivé bloudění pouští. Duny v oslepujícím žáru i pod hvězdami zařídí pohledné obrazy stejně jako tržiště, paláce a ohňostroje města, kde Avicennův student zažívá obdobu druhého dílu Básníků. K vědě se přidá láska, morová rána, pyšný šáh, náboženské střety... Prostě Sandokan s Angelikou pro pokročilé.

Nicméně Ranhojič je informačně bohatší, navíc si hlídá řád, vkus i technická řemesla, o spolehlivém Benu Kingsleym v roli Avicenny nemluvě. Což v úhoru současné nabídky kin není vůbec málo.

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...