RECENZE: Upír Pattinson Miláčkovi svědčí, přesto je to jen dobrý film

14:15aktualizováno  14:15
Filmový debut Miláček divadelníků Declana Donnellana a Nicka Ormeroda je plejádou výjimečných hereckých výkonů a knižní předloze satirického románu Guy de Maupassanta nedělá ostudu, rozhodně ji ale nepředčí.

Zakladatelům britské divadelní společnosti Cheek by Jowl, která už více než dvacet let cestuje po světě, se musí nechat, že mají čich na vynikající herce. Roberta Pattinsona nevyjímaje. Skutečnost, že britský lamač srdcí v úloze bezskurpulózního kariéristy Georgese Duroye exceluje, musí uznat i ti, kterým z jeho nejslavnější role upíra v limonádové sérii Stmívání naskakuje kopřivka. Silný triumvirát Thurmanová – Thomasová – Ricciová ale ani jinou variantu nepřipouští. V tak výrazné trojici by totiž chabý Miláček zanikl.

Paříž roku 1885 je bujaře veselá a rozmařilá. Ne všem se ale v rozkvětu Třetí republiky daří. Vysloužilý důstojník, který se po vojenské službě v severní Africe ocitá před výlohou luxusní restaurace a hladově sleduje hostinu pařížské smetánky, je v podání Pattinsona lačným zvířetem ochotným udělat pro ukojení svých ambicí cokoliv.

Kristin Scott Thomasová, Uma Thurmanová a Christina Ricciová ve filmu Miláček

Ode dna ho dělí už jen pár franků a ty zbývají sotva na pivo. Šťastná náhoda zachraňuje Georgese v nočním šantánu. Setkání s přítelem z války Forestierem je vstupenkou do vyšších pater společnosti. Hned při první večeři na stříbře sice neví, kterým z příborů se pustit do jídla, šosáctví ale zdatně kamufluje šarmem. Kouzlo osobnosti a krásná tvář otvírá první dveře a z pologramotného vojáka se stává přispěvatel prestižních novin La Vie Francaise, periodika, které má větší moc než vláda.

S novým postem končí svět kupované lásky v modrém světle shnilého podkrovního brlohu, spanilá jízda po ložnicích vyšší společnosti je cestou k celé sklizni trofejí. S jídlem roste chuť a prostředkem k dosažení cíle se stávají i přítelovy smrtelné souchotiny. Forestierovo tělo ještě nevychladlo a cílevědomý spratek už nabízí své srdce čerstvé vdově Madeleine a postupuje tak o další stupeň k vrcholu potravního řetězce.

Pattinsonův Duroy je dokonalou kreaturou, která vyvolává dávicí reflex. Jeho tvář bublá jako tekoucí láva, pod maskou kašírované laskavosti cítíme bezohlednost a perverzní chtíč po moci. Má také skvělé spoluhráče, ať už v něžně důvěřivé Clotilde v podání Christiny Ricciové, nebo v postavě hrdé Madeleine, kterou ztvárnila herecky vyzrálá Uma Thurmanová.

Miláček

A ještě jeden pilíř má příběh o raketovém vzestupu bezduchého nýmanda, manželku ředitele novin Virginii. Její představitelka Kristin Scott Thomasová se s postavou postarší zamilované ženy, která trapně cukruje a je schopna plazit se před krásným Adonisem po zemi, doslova mazlí.

Herecky není Miláčkovi co vytknout, trochu ale zklame prostředí. Na to, že se děj odehrává v hlavním městě Francie na začátku okouzlujícího období Belle Époque, není v něm Paříže ani za mák. Natáčelo se totiž v levnější Budapešti, která je možná úctyhodnou náhražkou, ale Champs-Elysées v ní nenajdete.

Přes skvělé herecké výkony není výsledný dojem filmu jednoznačný. Snad proto, že stejně jako zrazená Madeleine, "hloubku prázdnoty" nenasytného novináře pouze tušíme. Vlastně až ke konci se z jeho úst dozvídáme, že "maso shnije v zemi" a naděje na posmrtný život je jen pro blázny. Závěrečný triumf zkaženosti, která se za mocí neváhá vyšplhat po zádech nezkažené krásy, se tak s knižním vyzněním nedá vůbec srovnat.

Hodnocení iDNES.cz: 60 %

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček