RECENZE: Letní hit na odpis. Fantastická čtyřka je prostinká pohádka

• 10
Fantastická čtyřka z roku 2005 se zdála nepřekonatelně nudná. Ale její nová verze, která právě vstupuje do českých kin, dokázala nudu ještě znásobit.

Komiksová vlna je o další titul bohatší a další iluzi chudší. Remake Fantastické čtyřky v režii Joshe Tranka, který točí i pokračování pro rok 2017, nemá svou existenci čím obhájit. Leda lehce generační, nikoli kvalitativní obměnou herců: v minulé verzi se fanoušci shodli, že pěknou podívanou poskytuje pouze Jessica Alba, v nové variantě přebírá stejnou, tedy čistě okrasnou roli Kate Mara. Její kolegové nestojí za řeč – beztak v duchu letité zápletky začnou diváka zajímat až poté, co po ozáření v jiném prostoru získají schopnosti supermanů.

Jenže jim to strašlivě trvá.

Popisné líčení vede od školních lavic, kdy se malý vysmívaný génius vymyká vrstevníkům snícím o kariéře hvězdy baseballu, až k jeho stipendiu ve výzkumné laboratoři, kde potká příští kolegy včetně zmíněné krásky. Kate Mara vážně působí ztepile, přesto by ji člověk nejradši škrtal už ve scénáři, protože její postava přivolává zlo číslo jedna: prvek učesané romance.

Zlo číslo dvě zosobňuje čas, se kterým režisér neumí nakládat. I Alibaba a čtyřicet loupežníků, o Sněhurce se sedmi trpaslíky nemluvě, by se dali dohromady svižněji než čtveřice podrobená nekonečným debatám o cestách do jiných vesmírů, jež mohou lidstvu přinést spásu, a našem prohnilém světě, který si záchranu možná ani nezaslouží.

Efekty bez úžasu

Trank vypráví bez úskoků, napínání, matení stop i gradace, čistě lineárně a mechanicky. Jako by se původního komiksu z počátku 60. let – kromě drobných úprav v zázemí a vztazích postav – bál dotknout. Půl hodiny sleduje laboratorní posedávání mladých vědců nad jejich vynálezem teleportace, proložené jedinou adrenalinovou mezihrou při tajném závodu aut. Následující čtvrthodinu zaberou přípravy startu, čili sečteno a podtrženo, v celé první polovině filmu se neděje nic.

A když se konečně octnou v alternativní realitě, úžas se nedostaví: krajina je temně povšechná, blesky jedovatě umělé, zkrátka sci-fi s běžnou výbavou. Potěší jen první a poslední vtip snímku, selfíčko pro sociální sítě, než se přes tuctové blikání a jiskření neznámé hrozby doberou hrdinové své nové podoby. Teprve s ní se dá mluvit o slušných trikových efektech, třebaže nic oslnivě převratného nepřinesou.

Fantastická čtyřka

35 %

USA, 2015, 101 minut

režie: Josh Trank

hrají: Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan, Jamie Bell, Toby Kebbell

Kinobox: 45 %

IMDb: 4.3

Bohužel s proměnou hrdinů se vyjeví i klíčová zrada, totiž nebetyčná vážnost prostinké pohádky, vedle níž třeba typově příbuzná série X-Men vykazuje značnou dávku rafinovanosti. Pro nezasvěcené: dívka Sue dokáže vytvářet silová pole, Johnny se mění v hořící pochodeň, Reed umí natahovat své tělo a Ben se stane kamenným obrem. S takovou výbavou by měli řádit na půdě hravé nadsázky – ale místo uvolněné zábavy pěstují psychologické drama, ve kterém dojde na pocity viny a křivdy, na zákeřnou vládu, záludnou armádu, na rodinu, která musí držet pohromadě, i na projevy typu „minulost nezměníte, ale budoucnost změnit můžete, právě teď je ta šance“.

Poslední čtvrthodina s akčním finále sice poskytne nášup názorné výbušnosti, ale jen digitální přesun aut, stromů a domů do jiné dimenze opět neohromí. To ukázal i slaboučký zámořský start. „Fantastická čtyřka je kompletní totální katastrofa,“ píší americká média jak o návštěvnosti, tak o recenzním i fanouškovském hodnocení. Ale zastaví to druhý díl? Sotva.