Opera, jejíž libreto vychází především ze Shakespearových Veselých paniček windsorských, je Verdiho posledním a jediným komickým dílem (nepočítáme-li nepovedený pokus z mládí). Po řadě jevištních tragédií působí jako laskavé rozloučení vyrovnaného starce, který je schopen se na operní žánr i na vlastní odkaz podívat s humorným nadhledem.
Falstaff - Giuseppe VerdiUSA, 2013, italsky / české a anglické titulky, 200 min režie: Robert Carsen hrají: Ambrogio Maestri (Falstaff), Lisette Oropesa (Nannetta), Angela Meade (Alice Ford), Stephanie Blythe (Paní Quickly), Jennifer Johnson Cano (Meg Page), Paolo Fanale (Fenton), Franco Vassallo (Ford) |
Režisér Robert Carsen děj přenesl do padesátých let dvacátého století, z nichž vytěžil atraktivní obrazy, ať už to je přepychový hotel, v němž (namísto hostince U podvazku) přebývá Falstaff, dobová móda a především luxusně a detailně vybavená kuchyň jako z katalogu. Bylo slyšet, že v divadle sklidila po rozhrnutí opony potlesk. Otázka, jak tento posun přispívá k ozřejmění smyslu díla, ovšem zůstala bez odpovědi. Podobně jako u Rigoletta, jenž se v Metropolitní opeře odehrává v Las Vegas, jde pouze o vnějškově nápadný obal, i když v tomto případě zdaleka ne tak rušivý.
Zvlášť když je pod ním živě rozehraná, místy ovšem také přehrávaná komedie, z níž jednoznačně vyčníval (nejen tělesnými rozměry) titulní hrdina v podání italského barytonisty Ambrogia Maestriho. Ten nepřehrává ani na okamžik, jeho Falstaff kromě směšně vychloubačných rysů nepostrádá ani noblesu a dobrosrdečnost. Tomuto stárnoucímu poživačníkovi se dá věřit, že se nakonec zasměje i sám sobě.
Maestri si navíc umí hrát i se svým mohutným, tvárným hlasem - i v kině se dalo tušit, jak se asi nese do všech koutů hlediště. Hned po něm na sebe strhávala pozornost Stephanie Blythe coby paní Quickly, dovedně zacházející se svou korpulentní postavou i hlubokým, objemným altem. Z dalších, většinou rovněž kvalitních sólistů vynikla v roli Nanetty Lisette Oropesa se svým svěžím, zářivým sopránem. Publikum slavilo i dirigenta Jamese Levina, jenž se po vleklých problémech se zády po delší době opět chopil taktovky. A v rukou má energie stále dost.
Průvodkyně večerem Renée Flemingová v přestávkovém programu mimo jiné ochutnávala rizoto, které uvařil kolega Maestri a nezapomněla pozvat na další přenos. Tím bude 8. února Dvořákova Rusalka.