Z klipu nové písně Xindla X

Z klipu nové písně Xindla X | foto: XindlXOfficialVEVO

GLOSA: Jen jedna barbína asi tuzemskému popu letos nestačí

• 7
Přestože leden je v hudbě obyčejně mrtvým obdobím, tentokrát s novými singly vyrazila řada tuzemských kapel. Wohnout a Xindl X se dokonce nezávisle na sobě rozhodli lákat na svoje chystané desky skladbami o strašných panenkách.

Působí to, jako by se snad domluvili. Tiskové zprávy o nových singlech kapely Wohnout a Xindla X přišly novinářům do e-mailu pár minut po sobě. A právě proto je to spíš úsměvná náhoda. Zatímco o převažujícím tématu prvních českých písní roku 2014 je jasno, stylově je z čeho vybírat.

Wohnout (75 %)
Svůj Barbie song stihli Wohnouti odpremiérovat během Vánoc. Jde o druhou ukázku z desky, kterou chystají na červen. A po singlu Díky moc! už další důkaz, že jako kapela chytili novou tvůrčí mízu. Přestože svůj charakteristický rukopis nezměnili, obě nové písničky jsou projasněné, mají v sobě něco z bezprostřednosti začátků a přitom nerezignují na současný zvuk.

Opět kladou mnohem větší důraz na rytmiku a srozumitelnost. Chytlavosti pomáhá i anekdotický text ze života ("půjdem si večer popovídat, milá barbíno, doufám, že nezačneš zpívat") a detaily jako diskotékové tleskání v mezihře. Je cítit, že Wohnouti budou na chystaném albu "pást po hitech".

Xindl X (50 %)
Písničkář Ondřej Ládek chce ze sebe na svém chystaném albu Čecháček Live smazat showbyznys a obrátit se zpátky k poetice i jednoduššímu soundu svých začátků. Balada Barbína je vystavěná na pianu a textově má k baladě samozřejmě daleko. Xindl X zpívá "... jsem barbína, co se barví na blond. Jsem samej plastik a připravená na styk," a opět ukazuje, že je schopný vymyslet silný slogan jako kdysi v Andělovi. Jeho problémem však zůstává doslovnost.

V písničce se po hudební stránce nic extra neděje a klidně by se dala proškrtat a mohla mít o sloku méně. V přímém srovnání s nadlehčeným haurovstvím Wohnoutů navíc u Xindla X stále vyniká jistá textová urputnost, se kterou tu však protestuje jen proti životnímu stylu, který mu nesedí. I tak je písnička po jeho minulé desce vcelku příjemným střízlivěním.

Lake Malawi (70 %)
Albert Černý z rozpadlých Charlie Straight představil svou novou kapelu Lake Malawi singlem Always June. A bez znalosti celého příběhu o rozchodu nadějí tuzemského popu by si vlastně asi nikdo nevšiml, že jde o novou kapelu. I Lake Malawi se daří znít podobně jako jejich oblíbeným jménům zahraničního popu. I když mají silný, hymnický refrén kovaný pro stadiony a Černý perfektní angličtinu, pro tuzemské publikum jim pořád chybí jistá dávka sdělnosti.

Chinaski (50 %)
Je jasné, že tohle bude hit. Chinaski před koncertem v O2 areně vypustili tematicky průzračnou písničku o lásce, kterou nazvali Hlavolam. "Chci líbat tě na tvoje ústa, chci vzývat jak boha tvůj klín," zpívá v jejím refrénu Michal Malátný. A oproti předchozí svižné Stížnosti  ze skladby kape patos i hudebně. Spíš než průzračné vyznání nakonec působí jako příliš velká sázka na jistotu. Formálně jí sice není co vytknout (dokonce skvěle graduje) a asi u ní "rupnou nejedny podvazky", ale v repertoáru už Chinaski mají i důmyslnější kusy.