Trojice z Kapského Města, kterou tvoří humpolácky potetovaný a agresivně sebestředný Ninja, elfka s tenkým hlasem a černými bělmy Yo-Landi Visser a DJ Hi-Tek, rozbíjí angloamerickou hudební hegemonii nejen ostrým primitivistickým a tanečním elektronickým zvukem či jihoafrickým hiphopovým slangem.
Pozornost si získali především svými šokujícími a vizuálně odzbrojujícími klipy, ze kterých by se dalo soudit, že žánr filmu District 9 o mimozemské kolonii v Africe nebylo sci-fi, ale dokument.
Razantní písničky na hranici parodie, do absurdna dovedené sexuální narážky v podání fyzicky deformovaných (maskami i reálně) performerů, z kapely udělaly před třemi lety internetovou senzaci. Jejich hvězdný status pak stvrdilo turné, v jehož rámci Die Antwoord zahráli i u nás, a smlouva s velkým vydavatelstvím. Od jejich právě vydaného druhého alba Tension se tedy čekalo hodně.
Čistě po hudební stránce je ale deska spíš zklamáním. Die Antwoord v podstatě jen opakují, co už předvedli, a citelně jim chybí hit formátu Enter the Ninja, který "udělal" první album. Na druhou stranu, i když nejdou nijak zvlášť dopředu, písničky umějí stále podat s potřebnou razancí a důrazem, takže fanoušky prvního alba nezklamou. Obrázek si o tom lze konečně dobře udělat už podle prvního singlu I Fink U Freeky, ve kterém Ninja rozjel hru na rapové zrychlování.
Nejde jen o muziku
Jenže z celku Die Antwoord nelze dost dobře vystřihovat jenom jedinou hudební složku. Jejich písničky jsou bez kousání do živých srdcí, oblézání krysami a rychlých prostřihů z pekla poloviční.
Je otázka, zda se chodící freakshow čili přehlídka zrůdiček dá ještě brát jako hudební projekt. K němu by mohl mít pádné výhrady kdekdo, ale pokud budeme tuhle kapelu považovat za umělecký projekt, nelze už namítnout nic. Jeho dokonale splněným posláním je totiž zneklidňovat.
Die Antwoord: Tension
CD, cena 379 korun
Hodnocení MF DNES: 70 %