Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Dekadentní bublina měla smysl. Zbyla po ní nová Načeva

  17:01aktualizováno  17:01
Údajně "kontroverzní" výstava Decadence Now! je za námi, bublina naštěstí splaskla, zůstane nám po ní ale jeden "vedlejší produkt": nové album Moniky Načevy The Sick Rose. Mezi námi řečeno - je tisíckrát zajímavější než ona výstava s poněkud "prošlou záruční lhůtou".

Monika Načeva v pražské MeetFactory | foto: Vráťa Kocourek

Načeva & Wright: The Sick RoseThe Sick Rose přináší v kontextu tvorby Moniky Načevy některé novinky. Zpívá tu v několika písních anglicky. Ani jeden text není od Jáchyma Topola. Album vzniklo v anglickém Yorku. Autorem všech hudebních základů je Brit Tim Wright. Novinkou naopak není, že album s sebou nese zcela specifickou magickou atmosféru a že víc než v podobných elektronických projektech je tu zohledňována textová stránka.

Už bylo řečeno, že album de facto vzniklo na popud pořadatelů výstavy Decadence Now!. Monika Načeva ovšem na rozdíl od nich neposbírala vyšeptalé rádobynechutnosti, které už nepopudí ani klášterní kuchařku. Pojednala dekadenci blíže jejímu původnímu smyslu, tedy tak, jak je tento termín používán v literatuře.

Monika Načeva a Tim Wright v brněnském klubu Fléda

Monika Načeva a Tim Wright v brněnském klubu Fléda

Jakkoli jediný z autorů zpívaných textů je skutečným dekadentem podle literární vědy (Karel Hlaváček, jehož Večer teskné nálady album uzavírá), z Antonína Sovy, Williama Blakea či, konec konců, z fragmentů dopisu Franze Kafky Mileně Jesenské, vybrala zpěvačka (a více či méně upravila) verše, jež jsou postulátům dekadentní lyriky velmi blízké.

Navíc české verše a jejich náladu velmi dobře vystihl Tim Wright ve svých elektronických hudebních kolážích. Využívají širokého spektra výrazových odstínů: zvuků, povědomých ze začátků syntezátorové hudby, impresionistických ploch, přímočarých tanečních groovů i všelijak polámaných rytmů, prvků konkrétní hudby i vyloženě "laboratorních" odstínů.

Monika Načeva a Tim Wright v pražské MeetFactory

Monika Načeva a Tim Wright v pražské MeetFactory

Lze říci, že The Sick Rose je v klasickém smyslu jedním z "méně hudebních" či přesněji řečeno "méně písničkových" alb, v některých skladbách se vlastně jedná o recitaci za doprovodu elektronických zvuků i ruchů. Jenomže – kolik hudby je "víc" a kolik "méně"? A jaké hudby? A co to je vlastně hudba? Mimo jiné nositel emocí? Těch je na The Sick Rose za dvacet jiných cédéček.

Načeva - Wright: The Sick Rose
vyd. Christopher Robin
Hodnocení iDNES.cz: 80%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trutnoff 2015 - Ondřej Havelka
Byl jsem rockový kytarista, ale jen chvíli, prozrazuje Ondřej Havelka

Známe jej coby swingera a stepaře, Ondřej Havelka si však věří i jako režisér. Svůj filmový debut Hastrman, který vzniká na motivy stejnojmenného románu Miloše...  celý článek

Primavera Sound 2014: Arcade Fire
RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“...  celý článek

Robbie Williams (14. listopadu 2013)
Robbie Williams svou show v Praze odzpívá klidně i vsedě

Britský zpěvák Robbie Williams dorazí přesně za týden na pražské Letiště Letňany. Představí tu písně z aktuální desky The Heavy Entertainment Show, ale hlavně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.