RECENZE: V Případech 1. oddělení i v Čtvrté hvězdě se ctí žánr, bohudík

12:31aktualizováno  12:31
Do České televize mívaly žánrové seriály zakázaný vstup, od Nemocnice až k Sanitce vedly slepence vztahových telenovel s profesními prvky. Teprve dnes dvě premiéry nesou změnu: čistou krimi, čistý sitkom. Nic víc, nic míň.

Záběr z nového seriálu Čtvrtá hvězda | foto: Česká televize

Prvenství blesku z čistého nebe už si nepřipíšou; obě novinky, které ode dneška vysílá ČT1, zjevně navazují na modely i tvůrčí týmy, které se zasloužily o nejuznávanější éru Novy. Ale vůbec nevadí, že Případům 1. oddělení předcházela Kriminálka Anděl a Čtvrté hvězdě zase Okresní přebor. Podstatné je, že z Kavčích hor konečně vzešly seriály, které ctí řemeslo, žánr a diváka. Tedy seriály, které už veřejnou službu nechápou jako povinnost točit seriálovou směsku "pro všechny", v důsledku pak pro nikoho.

Případy 1. oddělení (70 %)
Cyklus kauz, které po roce 1989 vyšetřovali policisté z pražského oddělení vražd, se důsledně drží profesní stránky. Je ještě věcnější a civilnější než Kriminálka Anděl; také klidnější a střízlivější v obsahu i formě.

Detektivové nepředvádějí svaly při slaňování mrakodrapů a kamera nechrlí umělé efekty - zrychlování, cukání, zrnění. Šetří se hudbou a kromě členů mordparty i známými tvářemi; co podezřelý, to osobitý "týpek", což pocit autenticity násobí. Místo akční zběsilosti se odvíjí odborná práce včetně tahanic se soudci a státními zástupci, místo nudy zabijáckých sítí organizovaného zločinu vesměs soukromé čili záhadnější zločiny.

Postupně se odliší zaměření rolí jednotlivých policistů: Filip Blažek má na starosti atletické kousky, Bolek Polívka nadhled zkušenosti, Miroslav Vladyka zrádnou ctižádost, Petr Stach krásné ženy a Ondřej Vetchý nevděčné záskoky za zbabělého šéfa. Pár klišé se najde, třeba novinářka mezi dvěma mlýnskými kameny či po vzoru Nemocnice "druhý Cvach", křivák vyhozený směrem výš, odkud kolegům škodí. Ale případy samy se drží pravidel krimi čistě až suše a závěrečný titulek sdělující, jak skutečný případ tehdy skončil, přidává i katarzi: bylo odhaleno, bylo potrestáno.

Čtvrtá hvězda (70 %)
Pražské Dejvické divadlo obsadilo pochybný tříhvězdičkový hotýlek, kde o hvězdu navíc nikdo z personálu nestojí; vyhovuje jim umolousané bezčasí domáckého zapadáku, jako stvořeného pro černou komedii. Uválený novic v recepci, kouzelný Ivan Trojan mluvící vlastní znakovou řečí s parťákem - provinčním gangsterem jak od bratří Coenů, prostitutka se slevami pro zaměstnance i výtah fungující jen při poskakování hostů. Tady zkrátka platí, že ďábel spočívá v detailu. Včetně konverzačních perel typu: "Zabili Mrazíka. - Mrázka!"

Sitkom je tišší a krotší než Okresní přebor, sdílí s ním však pohled na ztroskotance: není vůči nim zlý, nemoralizuje, nekarikuje, ale ani je nešetří. A jejich královstvíčko, jež se sotva drží nad vodou, je dojemně zašlé, omlácené, provizorní a periferní: i zločiny se tu vyčíslují jen v upatlaných stokorunách.

Věrný slovník nových seriálů asi nesedne každému. Ale oba rozhodně vysoko ční nad včerejší Škodou lásky, v níž jména známých autorů jen dělají alibi bakalářským anekdotám.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?