Fernando Saunders, rodák s Detroitu, který muzikantskou školu vychodil za zády hudebníků z okruhu firmy Motown a ve studiu či na turné spolupracoval s kdekým od fenomenálních kytaristů Jeffa Becka, Erika Claptona, Jimmyho Page a Johna McLaughlina až po skvělé zpěvačky kalibru Marianne Faithfull a Tori Amos, se – prý kvůli "změně vzduchu" – načas přestěhoval do Ostravy. Právě zde například koncertoval vloni v létě na festivalu Colours Of Ostrava, a také zde vznikal materiál nového alba Plant A Seed.
Projekt je to mimořádně zajímavý už proto, že na ploše jednoho disku propojil řadu hudebníků, které na jiném společném albu zřejmě už nikdy jindy nenajdeme. Mezi hlavními hosty jsou samozřejmě Lou Reed, Suzanne Vega, americký hudebník českého původu Jan Hammer (se kterým hrál Saunders na začátku 80. let v kapele Jeff Beck/Jan Hammer Group) či kytarista Steve Hunter (k němuž vede Saunderse společná stopa do kapely Lou Reeda).
Za českou stranu pak mezi pozvanými "zvoní" jména bendžisty a flétnisty Luboše Maliny (Druhá tráva), písničkářky Kateřiny Garcíi, houslisty Karla Holase (Čechomor). Nejexponovanějším domácím muzikantem je v Ostravě žijící slovenský houslista Peter Krajniak (paradoxně zástupce především vážné hudby, "v civilu" šéf ostravské Janáčkovy filharmonie).
Stylově lze Saundersovy písničky zařadit k (většinou) nekonvenčnímu popu, který má jednoznačné kořeny v jazzrockové fusion "druhé generace" a částečně i v popové odnoži černého soulu. Pobyt v Evropě ovšem Saundersovi "podsunul" i lehké motivy slovanské, iberské či balkánské.
V aranžmá samozřejmě dominuje Saundersova bezpražcová baskytara. Ačkoli rozhodně nelze mluvit o jejím nadužívání (k sólové eskapádě se odpíchne až v závěrečné skladbě Blue Zen), z poslechu je zcela jednoznačné, že na ni hraje hlavní postava tohoto projektu. Základní zvukovou "masu" většiny písniček tvoří zvuky syntezátorů, elektronické rytmy. Saunders rád hraje i na akustickou kytaru s nylonovými strunami (kterýžto zvuk elektronicky napodobuje i Jan Hammer ve svém sólovém vstupu do písně Reviens Chérie).
Připočteme-li hladivý Saundersův vokál, který dokonale souzní se sametovým zvukem jeho bezpražcové baskytary, vychází nám velejemný sound i výraz, který působí uklidňujícím dojmem. Zároveň ale na ploše čtrnácti písní paradoxně poněkud unavuje. Jediným vzrušivějším okamžikem "odjinud" je vlastně píseň Jesus, kterou svému kolegovi nejen dodal, ale také na kytaru nahrál a nazpíval Lou Reed. Té špíny na až asepticky dokonalém albu mělo být víc.
Fernando Saunders: Plant A Seed
vyd. EMI Czech Republic
Hodnocení iDNES.cz: 60 %