Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Muzikálový Casanova má pletky s paní Operetkou

  10:16aktualizováno  10:16
Původně se hrál na letní Hluboké a přesně tam patří. Nyní se muzikál Casanova přenesl do pražského Divadla Broadway - a působí, jako by se film z 60. let Poslední růže od Casanovy spustil s televizní zábavou 80. let Pletky paní Operetky.

Nic proti tomu, nezávaznou, rozvernou a lehce lechtivou tóninu si tvůrci zvolili, slíbili a dodrželi. Alespoň navenek, neboť v obratné režii Filipa Renče se stylizace pohybuje někde mezi komickou operou, šantánem a kankánem. V téhle krotce hříšné podobě také nejlépe zabírá - pokud má divák daný žánr rád.

Casanova

Divadlo Broadway

Hudba: Zdeněk Barták, libreto a texty písní: Petr Markov

Režie: Filip Renč

Hodnocení­: 50%

Jenže pod kabaretním obalem s krajkami a podvazky se netají muzikál, nýbrž útvar, jakému prý Karel Svoboda blahé paměti přezdíval "písničkál" - mluví se, zpívá, mluví se, zpívá, příběh nikde a stavba jakbysmet.

Půdorys nápadně připomíná zmíněný film, kde zestárlý Casanova coby knihovník na zámku v Duchcově už jen píše, kulhá a hraje karty - než přijede synovec hraběte se svou krásnou ženou, již nejprve slavný svůdce zklame, načež uzavřou sázku.

A jak vypadá libreto Petra Markova? Shodně od karet až po sázku, jen s tím rozdílem, že klíčovou návštěvnicí je mladá Američanka. Navíc se děj naučně komentuje životopisnými i historickými daty, jako by pomýšlel na školní představení. 

Fotogalerie

Podobně je tomu s hudbou Zdeňka Bartáka, sice melodickou, ale až příliš povědomou, jako by v ní zněly ozvuky pohádek a estrád z dob jediné státní televize. Kromě toho si skladatel nepomohl, když ve dvou okamžicích nechal prostor "kolegům" Mozartovi a Bizetovi - což je najednou takový rozdíl, až divadlo zkoprní.

Pro Casanovu mluví fakt, že v záplavě vznosně ušlechtilých muzikálů "navážno" nabízí vděčnou lidovou alternativu. A kdykoli se blíží operetní frašce, od souboje subret po ložnicové hrátky, dopadá nejlépe. Ale běda, sotva nasadí lyricky osudovou strunu: "hráč a pláč" začnou nudit stejně jako čistě mramorové muzikály.

Jedno je jisté: mezi Casanovou a Landovým Klíčem králů hraným na téže scéně leží vypravěčsky, muzikantsky i tematicky propast světelných let.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Byt 3kk 87 m2 se zahradou
Byt 3kk 87 m2 se zahradou

Liberec XV-Starý Harcov, Liberec(nečleněnéměsto), Jizerská
3 878 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.