Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Divadelní detektivka s autistou září, strýček Jedlička to odnesl

  14:53aktualizováno  14:53
Brno přineslo na svých jevištích odvážnou úpravu klasiky od Ibsena, nepříliš šťastný původní scénář o strýčkovi Jedličkovi a skvělé zpracování literární látky anglického bestselleru.

Autistu v Podivném případu se psem hraje Vojtěch Blahuta. | foto: MDB

Nora (75 %)

V Redutě Národního divadla Brno se úpravy známého dramatu Nora od Henrika Ibsena ujal režisér Rastislav Ballek. A vytvořil hru pro jediné dvě postavy. Na výtvarně opulentní scéně Stefana Milkova hraje Noru nervní a přesvědčivá Eva Novotná a jejího jednoduchého muže Torvalda ještě přesvědčivější Petr Halberstadt, který působí, jako by se pro roli rigidního panáka narodil. Ostatní postavy jsou zpřítomněny jen promluvami a "odpověďmi" obou hlavních hrdinů.

Konzervativnímu publiku nic z toho nemusí vyhovovat, nicméně ozvláštnění mnohokrát hrané a zfilmované látky se povedlo. Zejména v působivém ztvárnění nefunkčnosti vztahu dvou lidí uvázlých ve falši manželského stereotypu.

P-Š-T! aneb Pohádkáři (40 %)

V Divadle Husa na provázku se režisérka Anna Petrželková rozhodla ve hře Simony Petrů P-Š-T! aneb Pohádkáři provést zejména diváky pamatující normalizační televizní zábavu pro děti Postšokovou terapií. Inscenace připomíná vystoupení, ale i životní příběhy Antonína neboli strýčka Jedličky, Štěpánky Haničincové a Dády Patrasové. Taškařici, v níž účinkuje i hejno dětí ve výstupech stylizovaných do stejné zábavy, jakou předváděla trojice zmíněných umělců, rámuje úkol otevřít nový televizní kanál pro děti.

Dramaturgové zjistí, že se bez normalizačního televizního archivu nehnou, a začnou vyčpělé výstupy zmíněných aktérů tahat na světlo. Vše však v křečovitě postmoderním zcizování. Což doplňují skutečné životní osudy oněch tří nešťastníků, na které hra prozradí jak jejich alkoholismus či dětská traumata, tak domácí tyranii. A to ne právě nejvkusněji. I když je nutno říct, že právě tyto části scénáře jako jediné fungují.

Velká část kabaretně pojatého P-Š-T! se rozpadá do postmoderně "nejistých" schválností, kde může nakonec kdokoliv říct cokoliv, aniž by to vedlo k vyslovení názoru či navození atmosféry. Zajímavé téma bylo vtělením do série plytkých scének marnotratně zahozeno.

Podivný případ se psem (95 %)

Světově proslulá kniha Marka Haddona Podivný případ se psem se v dramaturgickém přepisu Simona Stephense dočkala rovněž dobrého přijetí na světových jevištích. Městské divadlo Brno mohlo skvělou předlohu a důvtipný scénář jedině zkazit. Což se naštěstí nestalo. Režisér Mikoláš Tyc si pro hlavní roli autistického pubescenta Christophera vybral typově i herecky skvělého Vojtěcha Blahutu. Hlavní představitel nese totiž na svých bedrech podstatnou část vyznění dramatu, v němž Christopher při pátrání po tom, kdo zabil psa paní Shearsové, zjistí daleko závažnější věci o své rodině.

Blahuta svou postavu obdařil nejen chlapeckou opravdovostí, ale především citlivě a uvěřitelně ztvárnil jeho duševní nemoc. Díky němu do sebe všechny klady inscenace zapadly opravdu působivě.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.