Beth Ditto

Beth Ditto | foto: Sony Music

RECENZE: Beth Ditto si odskočila od Gossip na parket. Nesvědčí jí to

• 0
Patrně to neznamená, že by byl na spadnutí rozchod poměrně populárního tria Gossip. Nicméně jeho nejviditelnější postava, americká zpěvačka Beth Ditto, se přihlásila sólovým EP nazvaným prostě jen Beth Ditto EP.
Beth Ditto EP (obal)

Čtyři skladby Ditto napsala a nahrála ve spolupráci a produkci britské dvojice James Ford a Jas Shaw, tedy protagonistů týmu Simian Mobile Disco, který na taneční scéně slavil ve druhé polovině minulé dekády docela slušné úspěchy. První ze jmenovaných pánů produkoval i řadu dalších nahrávek, včetně tak ctěných interpretů, jakými jsou Peaches, Klaxons nebo Arctic Monkeys.

Ačkoliv Beth Ditto proslula i ve zcela mimohudební oblasti (počínaje svou vizáží přes sexuální orientaci až po specifický vztah k osobní hygieně), v rámci domovských Gossip platí právem především za zpěvačku par excellence. Dokáže vyhmátnout nejrůznější hlasové odstíny od punkového řevu po soulové "feelingování", a to klidně i v průběhu jedné skladby, aniž by to působilo strojeně či exhibicionisticky.

Beth Ditto

Její EP nabízí výrazně odlišnou hudbu než Gossip. Simian Mobile Disco pro ni stvořili vlastně retro-diskotékový sound, který si budou zařazovat posluchači podle vlastního data narození. V jednotlivých prvcích totiž lze nalézt spojnice k "nultým", devadesátým, ale klidně i osmdesátým létům, včetně dost protivných odkazů k normalizačnímu disku české provenience.

Simian Mobile Disco

Mohlo by to být i zábavné, kdyby se posluchač měl čeho výrazného chytit. V tomto případě by to měl být bezesporu zpěv Beth Ditto, protože právě "na ni" je EP prodáváno. Jenže v tom je právě kámen úrazu. Snad na žádné nahrávce Gossip Beth Ditto nezpívá tak obyčejně, učesaně, bez jiskry, která je pro ni jinak typická. Takovýchto zpěvaček – sice intonujících, ale jinak zaměnitelných – pobíhají po světě stovky.

Beth Ditto

Pěveckou bezbarvost by mohl tedy alespoň kolorovat hudební základ, třeba výraznou tanečností, neodbytností rytmického groovu, který by nenechal nohy v klidu. Ani to se neděje. Ford se Shawem poskládali jednotlivé prvky samozřejmě profesionálně a bezchybně, ale patrně bez výraznějšího zaujetí, bez snahy posluchače chytit a nepustit. Tahle cesta pro Beth Ditto je evidentně slepá.

Hodncení iDNES.cz: 40 %