Obal posmrtného alba Ivety Bartošové, které autorsky připravil Jarek Šimek.

Obal posmrtného alba Ivety Bartošové, které autorsky připravil Jarek Šimek. | foto: Bontonland

RECENZE: Sexy tělo, co dospělo. I poslední deska Bartošové je tragédie

  • 149
Posmrtné cédéčko Ivety Bartošové s "nevydanými a neznámými písněmi" se objevilo rychleji, než když umřel Michael Jackson. Jmenuje se Iveta naposledy a tvoří ho sedm skladeb, které natočila během spolupráce s Jarkem Šimkem v roce 2010. Snad už je to opravdu naposledy.

Tehdy společně vydali kompilaci čtyř písní Děkuju vám, Andělové, která se prodávala v trafikách za 69 korun. Aktuální novinka je o stovku dražší a jsou na ní navíc jen tři skladby a jako  "bonus" jeden remix a instrumentální verze písniček, které nemají žádnou větší výpovědní hodnotu a smysl než zaplnit prostor. Na svých stránkách se Jarek Šimek chlubí, že právě v roce 2010 "nastartoval opět Ivetě její kariéru". O písních pak sám nekriticky píše jako o "skvostech", které tu po sobě zanechala.

Iveta Naposledy

15 %

Autor: Jaroslav Šimek

Interpret: Iveta Bartošová

Je to stejné kroucení reality, jako když se o skladbě Heja, heja nebo Děkuju vám, Andělové dnes píše jako o hitech jenom proto, že jejich interpretka zemřela za tragických okolností. Těmi nikdy nebyly, spíše v době vydání zpěvačce, která nebyla ve formě hlasově ani na vystupování, přinesly další kolo výsměchu a potahování bulváry. Diskotékovou odrhovačku Heja, heja a kýčovitou  andělskou baladu lze se všemi těmi ladičkami na vokálních linkách jen těžko vydávat za nějaký velký odkaz zpěvačky. Jsou to písničky, které by spíš bodovaly na známém blogu Hudební masakry. 

To samé do značné míry platí i o "poslední písni" Chci s Tebou vzlétnout, která je také z ranku patetických balad, jež vůbec neodpovídají podobě, formě a zvuku současného popu. Přestože pěvecky je na tom Bartošová o moc lépe než třeba na svém nechvalně proslulém vánočním cédéčku, i tady její hlas ve vypjatých momentech robotizují ladičky.

Dost možná je to (i vzhledem k okolnostem) nejpůsobivější píseň, jakou kdy Šimek napsal, ale to tvrzení není pochvala, protože prostě nikdy nebyl dobrý autor. To dokazují i další písně, které mají skočnější rytmy a Šimek v nich nabízí rýmy typu: "Dým stoupá - sál brouká", "sexy tělo máš ty - co dospělo navždy" nebo "déšť mi zkrápí tvář - jsi můj pohodář".

zdroj: www.youtube.com

Cédéčko Iveta naposledy chce být důstojným rozloučením s Bartošovou jako zpěvačkou, ale jeho vydání zároveň provázejí nejasnosti o autorských právech a veřejné hádky Šimka s posledním manželem Bartošové. Jeho vydavatelé se ohánějí "férovou cenou" cédéčka, ale ukázky z něj na YouTube si samozřejmě nechávají monetizovat reklamou.

I v tomto ohledu je celý počin spíše smutnou ilustrací vleklého a nedůstojného konce někdejší popové hvězdy, které se nikdy nepodařil comeback. Její hudební odkaz (ať už je jeho úroveň jakákoliv) nabídnou spíše aktuálně vydané výběry z dávných dob, kdy měla pár skutečných hitů.