Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Muzikál Antoinetta nabízí gilotinu i krále na záchodě

  11:05aktualizováno  11:05
Divadlo Hybernia od dubna uvádí původní český muzikál Antoinetta - královna Francie. V hlavní roli příběhu z období Francouzské revoluce se představila Monika Absolonová. Muzikál sice překvapí docela dobrými texty, záchodový humor si ale neodpustí.

Z muzikálu Antoinetta - královna Francie | foto: Hybernia

Od přeplácané produkce našich současných muzikálových scén odlišují nedávno uvedenou Antoinettu v pražském Divadle Hybernia dvě jména. Dílo začalo vznikat v rukou scenáristy Jiřího Hubače a textaře Pavla Vrby, tedy legend, které zemřely téměř současně a dokončení se už nedočkaly. Nedá se mu proto upřít určitá úroveň na místech, kde ji podobná díla většinou silně postrádají.

Fotogalerie

Muzikál se nebojí historických narážek (dav opakuje děsivé heslo "Půjde to!") a úplně nerezignuje na drastičnost vyobrazené doby. Režisér Radek Balaš si naštěstí byl vědom, že jakékoli ztvárnění Francouzské revoluce se prostě alespoň bez náznaku krve a uťatých hlav neobejde. Scénka s vynálezem gilotiny je přitom vysloveně povedená.

Kladem jsou i Vrbovy texty. Tam, kde si muzikáloví textaři obvykle vypomáhají téměř absolutními rýmy, snaží se Vrba se slovy alespoň trochu hrát ("Lůza tu vzala hlas múze, namísto plesů jsou schůze.").

Revoluce a elektrická kytara

Výklad pozitiv tím však bohužel končí. Stále se tu hraje na efekt, náročné projekce na stěny, naddimenzované kostýmy, jednoduchý děj a hlavně tu pravou lidovou zábavu. S Ludvíkem XVI. se tak třeba poprvé setkáváme, jak vykonává velkou potřebu. Popravený král Francie v podání Romana Vojtka je zde schematizován do až pohádkové podoby popleteného vynálezce, který vládne jen tak z nutnosti.

Nijak nevyčnívá titulní postava Marie Antoinetty. Královna Moniky Absolonové je prostě jednou z rolí, muzikál nesleduje ani tak ji jako spíš osud královské rodiny, čímž asi úplně nedostojí očekávání v názvu.

Antoinetta - královna Francie

Divadlo Hybernia

premiéra 9. dubna 2014

režie: Radek Balaš

hrají: Monika Absolonová / Iva Marešová, Roman Vojtek / Michal Novotný, Peter Strenáčik / Dušan Vitázek, Vladimír Marek / Pavel Soukup, David Uličník / Bohuš Matuš, Vanda Károlyi-Konečná / Barbara Chybová, Dušan Kollár / Oldřich Kříž, Tomáš Bartůněk / Petr Dopita a další

Hodnocení: 45 %

Nejvíc to však schytal vzbouřený lid. Hybná síla revoluce je vykreslena jako bodrý zmatený dav, který střídavě přibíhá z různých koutů divadla, sem tam se někdo vtipně zapomene, někomu uletí čepice.

Diváka zde asi nejvíc zarazí pokusy o choreografii, které jako by vypadly z videoklipů sladkých boybandů 90. let. Ruce překřížit, třikrát zamávat dlaněmi, plácnout se na střídačku do kolen a podupat.

Úvaha nad smyslem těchto maorských tanečků by se však mohla časem posunout k otázkám, proč vlastně vůbec zpracováváme téma Francouzské revoluce a proč téma hudebně táhne elektrická kytara. Ve světě současného českého muzikálu je však asi lepší moc neuvažovat, Antoinetta patří k tomu lepšímu.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.