Annette Beningová a Julianne Moore ve filmu Děcka jsou v pohodě | foto: © Focus Features / CFSD.cz

RECENZE: Annette Beningová si jde pro Oscara. Za něžnou komedii

• 2
Uspěly Juno, Malá Miss Sunshine, a teď se objevila další nezávislá komedie, která má nakročeno k Oscarům. Nenápadný snímek Děcka jsou v pohodě jen ve Státech vydělal pětkrát víc, než stál - a právem.

Po pravdě je to spíše tragikomedie, přesněji řečeno komedie, která se po první rozesmáté polovině nenuceně přenese do bolestnější, druhé části, ale režisérka Lisa Cholodenko nedává divákovi čas, aby hloubal nad přesnou žánrovou škatulkou. Film Děcka jsou v pohodě prostě zosobňuje chytrý, podmanivý a nestrojený příběh, který místo oslnivých efektů používá dvě klasické opory: dobrý scénář a ještě lepší herce, od "děcek" po hlavní trio Julianne Moore, Marka Ruffala a hlavně Annette Beningovou.

Mužský vetřelec

Ostatně přesně tak jsou rozvrženy i nominace snímku na Zlaté glóby - za scénář, komedii roku a pro obě herečky. Kromě toho Beningovou s Ruffalem nominovali na výroční ceny jejich kolegové z hereckého sdružení a nové doporučení přišlo i od Quentina Tarantina, který navenek úspornou rodinnou historku zařadil do své soukromé dvacítky nejlepších děl roku.

Z filmu Děcka jsou v pohoděDomácnost, do níž režisérka nahlíží, je ve všech směrech harmonická, vyrovnaná, sehraná, docela obyčejně šťastná, zkrátka v duchu české klasiky "taková normální rodinka". Jen s tou drobnou výjimkou, že Mia Wasikowska a Josh Hutcherson v titulních rolích mají namísto otce a matky netradičně dvě maminky - lesbický pár oplodněný týmž neznámým dárcem.

Ale rodina funguje s nenucenou samozřejmostí jako každá jiná, nezažívá nic výstředního, nic nechutného, ale ani umravněného. Děti zkoumají běžná lákadla dospívaní amatky u večeře s nimi vedou kouzelné debaty, z nichž lze vyčíst, která tu obrazně "nosí kalhoty".

Pohoda - až do chvíle, kdy zvědaví potomci vyhledají svého nic netušícího, v Ruffalově podání sladce zmateného biologického otce. Po prvních rozpacích se totiž osamělému muži v "jeho" rodině zalíbí - až příliš, takže dosud idylické vztahy začnou skřípat. Mužský prvek, jakkoli příjemný a vstřícný, bezděčně bortí výchovu dětí a pozvolna i jistoty láskyplného vztahu obou žen.

Z filmu Děcka jsou v pohodě

Mia Wasikowska a Josh Hutcherson v titulních rolích mají namísto otce a matky netradičně dvě maminky.

Nicméně jak přirozenost, s níž si hrdinové vstupují navzájem do svých životů, tak ty nejvyhrocenější důsledky změn provází neustále inteligentní, nevtíravý, pozorovatelsky chápavý a velmi, velmi jemný úsměv. Včetně groteskní epizody zahradníka, jenž doplatí na svou roli nedobrovolného svědka.

Díky herečce

Jako každý dobrý film se i "Děcka" těžko popisují, zato o výkonu Beningové by se dala napsat celá studie. Přinejmenším o tom, jak svou postavu, již vetřelec nejvíce zasáhne, vede hořkým poznáním a současně důstojným sebeovládáním. I kdyby Oscara náhodou nevyhrála, faktem zůstane, že právě její zásluhou se sedmdesátiprocentní zážitek šplhá o desítku výš.

Děcka jsou v pohodě
USA, režie Lisa Cholodenko, hrají Julianne Moore, Mark Ruffalo, Annette Beningová, Mia Wasikowska, titulky, 106 minut.
Hodnocení MF DNES: 80 %