Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Nemocniční panoptikum má Petra Čtvrtníčka na vrátnici

  9:58aktualizováno  9:58
Pražské Divadlo Na zábradlí ve hře Anamnéza zve do nemocnice, sterilních sálů, studených zdí a čekáren.

Hrdinou originálního i vtipného kusu maďarského autora Viktora Bodó, který nastudoval Slovák Rastislav Ballek, je divadelní režisér v podání Jakuba Žáčka, jenž v nemocnici hledá svou zesnulou matku. Bloudí a naráží na neprostupnou byrokracii i neochotu personálu jako K. v Kafkově Zámku.

Fotogalerie

Anamnéze však jde jakýkoli nádech existencialismu stranou, spíš než pouť člověka ztraceného v sobě i ve světě nabízí bohatě vyzdobenou mozaiku absurdních nemocničních motivů. Ve hře se protočí téměř celý soubor divadla, zaujme Petr Čtvrtníček v roli neurvalého vrátného i Jiří Vyorálek jako bezcitný primář, jehož „sněhobílý plášť si vynucuje respekt“.

Zdravotnictví je vděčné téma, o pointy s poplatky, nízkými doktorskými platy, módou domácích porodů, operací apendixu, sváděním sestřiček či patologií není nouze. Přijde narážka na Tři sestry i závěrečná morbidní verze everlyovské písně Bye, Bye Love – Bye, Bye Life.

Anamnéza

Divadlo Na zábradlí

premiéra 24. dubna 2015

režie: Rastislav Ballek

hrají: Jakub Žáček, Jiří Vyorálek, Petr Jeništa, Jan Hájek, Stanislav Majer, Anežka Kubátová, Miloslav König, Natália Drabiščáková, Petr Čtvrtníček, Ladislav Hampl, Ivan Lupták, Leoš Noha, Dita Kaplanová, Jiří Ornest

Hodnocení­: 65%

Ballkovi se však příběh režiséra ve změti roztodivných osudů nemocničního panoptika trochu vytrácí, divák může vytušit, že se vše odehrává víc v hrdinově mysli jako další scénář, hlavní postava však téměř na polovinu hry mizí a převrství ji jednotlivé mikropříběhy.

Divadlo Na zábradlí opět skvěle pracuje se scénou. Obrovský výtah nekompromisně přiváží a odváží postavy, jak se mu zlíbí, nemocniční ruch ilustruje neustálý šum hlasů. Anamnéza navazuje na dvě předchozí premiéry scény, kvalit Mikuláškových Požitkářů a Petrželkové Bab však nedosahuje, je proti nim rozkročena příliš široko a příliš skáče mezi divokou komedií a těžkým dramatem. Ale možná si Zábradlí jen zvedlo laťku moc vysoko.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizuál k představení Deadtown
RECENZE: Formani smíchali ukřičenou kovbojku s poetikou starých biografů

Takzvaná Forman Brothers' Wild West Show přináší dokonalý estetický zážitek. Příběh z westernového městečka Deadtown trochu pokulhává, ale diváky čeká...  celý článek

Eliška Balzerová
Eliška Balzerová odešla z Fidlovačky, Můj báječný rozvod bude hrát jinde

Eliška Balzerová ukončila své angažmá v Divadle na Fidlovačce. S pražskou scénou, kterou spoluzakládala a jejíž byla hlavní tváří, strávila dvacet let. Jejím...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Renault Talisman GRANDTOUR  dCi 160 EDC...
Renault Talisman GRANDTOUR dCi 160 EDC...

r.v. 2016, naj. 13 800 km, diesel, 1. majitel
669 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.