RECENZE: Amazing Spider-Man 2. Prostě ještě větší triky

• 2
Půlnočními projekcemi pro fanoušky vtrhne v noci ze středy na čtvrtek do našich kin premiérový Amazing Spider-Man 2. Holým oznámením by se dalo rovnou i skončit. Protože druhý díl nové série starého komiksu spadá do kategorie děl, opakováno s klasikem, "umím si představit".

Příběh se nemění, dějiště se nemění, postavy se nemění;  jediné, co zažívá vývoj, jsou technologie, umožňující stále dokonalejší triky. A spolu s nimi rostou i výrobní náklady; omračují leckdy více než celý výsledek.

Amazing Spider-Man 2

60 %

USA, 2014, 142 minut

Režie: Marc Webb

Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone, Jamie Foxx, Paul Giamatti

Kinobox: 61 %

IMDb: 6.6

Amazing Spider-Man 2 utratil na dvě stě milionů dolarů. Proti "jedničce" navíc přidal deset minut, aby investici náležitě zúročil. Ale i kdyby se režisér Marc Webb rozkrájel, o což se opravdu snaží, průlomový typ podívané nevykřesá; zkrátka a dobře ani nemůže. Natož když Andrew Garfield v hlavní roli hraje nadále hlavně svou bujnou kšticí, případně slzami, což je ještě úpornější.

Spider-Man už má za sebou spoustu verzí včetně seriálů, jeho nynější podoba se však logicky srovnává zejména s předešlou trilogií z let 2002–2007, kterou natočil Sam Raimi a Tobey Maguire v ní hrál hlavní postavu. Na rozdíl od něj předvádí Garfield víc frajírkovské převahy, z níž potom klopotně přechází do rozervaných okamžiků se zarudlýma očima. A že jich tady je! Recykluje se moderní zkáza Hollywoodu, totiž alibistické pokusy obalit komiksovou zábavu ctižádostí psychodramatu.

Nejprve se "dvojka" vrátí do minulosti, k smrti hrdinových rodičů, čímž poskytne příležitost pro pád letadla a jeho trosky přistávající díky 3D v divákově klíně. Pak se posune do New Yorku, kde se mladík v typickém úboru a v zájmu spravedlnosti prohání mezi mrakodrapy na pavoučích vláknech, takže málem nestihne slavnostní dekorování maturantů se vzletným proslovem své milované spolužačky čili Emmy Stone. Jak vidno, film obsahuje (nejméně) dva prology; vejdou se do nich ještě větší vzdušná salta než minule, ještě větší přestřelky, ještě větší karamboly aut - a ještě větší slova.

Nejlépe hrají hloubka prostoru a Jamie Foxx, jehož Elektro patří díky jiskřivým efektům k vděčným padouchům, byť na první ohňostroj čeká hodinu. Trvá totiž, než se jednotlivé figury uvedou na scénu a rozehrají. Přitom však, ač délka filmu činí skoro dvě a půl hodiny, nezbývá příliš prostoru na humor; spíš na úsměvné momentky jako s doktorem Kafkou. Triky těší, zbytek je kolovrátek. A není důvodu doufat, že třetí (v roce 2016) a čtvrtý (2018) Amazing Spider-Man něco změní.