Výmluvný obal české vydání knihy Dietland nazvané Alice v říši divů (a taky za...

Výmluvný obal české vydání knihy Dietland nazvané Alice v říši divů (a taky za zrcadlem) | foto: Domino

RECENZE: Román, který by měli dávat v lékárnách místo tablet na hubnutí

• 7
Kniha o podvodech kolem diet, která vyděsila právníky amerického nakladatele, je vtipná a vyhýbá se laciným klišé. V originále se román jmenuje Dietland, nakladatelství Domino ho však vydává pod názvem Alice v říši divů (a taky před zrcadlem).

Český překlad má jeden primát: kniha americké autorky Sarai Walkerové u nás vychází dřív než v USA.

Román je propracovanou kritikou firem, jež vydělávají na dietách. „Když byla první verze rukopisu hotová, dali ji v nakladatelství přečíst právníkům a ti se zhrozili, kolik potenciálních žalob visí ve vzduchu,“ říká šéfka nakladatelství Domino Karin Lednická. Přepracování knihy posunulo termín jejího vydání v Americe na jarní sezonu příštího roku, zatímco u nás je díky rychlosti překladatelky i nakladatelky kniha na pultech už před Vánocemi.

Stáhněte si Alici v říši divů jako e-knihu

Kniha Sarai Walkerové je k mání na Knihy.iDNES.cz za 169 Kč.

ilustrační foto

Co je na románu tak skandální? Vypravěčka Alice řečená Bluma je tlustá žena. Má víc než 130 kilogramů. Bývala tlustá i jako dítě, i když ne tolik. Chorobnou obezitu u ní zčásti způsobila děsivá zkušenost s programem na hubnutí, který v době jejího dospívání následovaly jako svatou víru tisíce žen po celých Spojených státech. Stál víceméně na trvalém hladovění a několik žen zabil.

Na váze záleží

Alice pracuje z domu, nikoho tak tlustého by totiž mediální gigant, jenž vydává zejména časopisy pro ženy a pro dospívající dívky, do svých kanceláří plných vyhublých modelek nepustil. Alice přitom jménem šéfredaktorky jednoho magazínu odpovídá na intimní dotazy mladých dívek. A pro mnoho z nich tvoří poslední naději.

Zprvu se zdá, že autorka jen vede svoji Blumu k poznání, že redukce váhy je nejziskovějším nefunkčním oborem v dějinách, že je na čase se vykašlat na diety a zjistit, co za její chorobnou obezitou vězí.

Jenomže Sarai Walkerová se učila u Sylvie Plathové i u Michela Foucaulta a dokázala do své knihy dostat i kritiku médií i reklamy. Přitom však zůstala čtivá, odolala aktivistickému tónu a vyvarovala se ezoterického směru. A nešíří sebelásku bez ohledu na váhu. Vedle Blumina osobního příběhu navíc rozjela druhou, veřejnější linii, když poslala do skutečného boje rozhořčené ženy nespokojené se symbolickým i faktickým násilím, jež je na nich páchané.

Alice v říši divů (a taky před zrcadlem)

80 %

autor: Sarai Walkerová

nakladatel: Domino

překlad: Hana Pernicová

403 stran, 329 Kč

Alice v říši divů spojuje skandální pravdu i sympaticky osobní příběh. To nejpovedenější na knize však není ani chytře aplikovaný feminismus, ani pronikavá diagnóza tlustých západních společností, ale nejednoznačnost a mnohovrstevnatost děje.

Autorka se záměrně vyhla schematismu (Alice si nenajde tlustého chlapce ani nezjistí, že je lesba, což jsou dvě varianty, které se lacině nabízely) a nešetří vtipem. Knihu by měli rozdávat v lékárnách místo tablet na hubnutí. Štíhlou linii nezaručí, ale ukáže, že problém není v kilogramech, nýbrž v hlavě, v neskutečných tělech z plakátů i ve společnosti vybudované na neustálé konzumaci.