Zvláště když se zdálo, že se ocelárensky těžký styl na předchozím albu Mutter (2001) vyčerpal. Nějakou dobu se dokonce mluvilo o tom, že se skupina rozpadne.
Reise Reise nabídlo podle členů souboru jedinou možnou cestu proměny.
Posunulo zvuk do méně elektronických vod. Kapela vsadila na opravdové nástroje a na skutečný orchestr, sbor, a dokonce v titulní písni i na akordeon. Ač zůstává tak tvrdá jako dřív, dostalo se do jejich surové hudby cosi křehčího, až rozbitného.
Ve spojení s hrubě znějící němčinou, jež není daleko od rapu, se na posluchače valí v každém z nás skrytá spojnice kruté středoevropské tradice s moderním světem železa, betonu a skla.
Někde uprostřed něj se pokouší člověk vyrovnat se svou osamělostí. K ní se skupina neustále v různých souvislostech a symbolech vrací. Takovým symbolem lidské osamělosti je pro ni třeba i proslulý německý kanibalský případ, k němuž se vracejí v písni Mein Teil.
Na této desce se poprvé výrazně ukazuje, že parta bývalých východoněmeckých proletářů zarůstá svými kořeny stále hlouběji do středoevropské kulturní tradice a napájí se především z expresionismu dvacátých let minulého století.
Kupodivu jsou Rammstein i vynikající melodici. Na desce mají několik motivů, které můžeme označit za hitové. Jejich Amerika má všechny vlastnosti tvrdé rockové hymny. A souboj němčiny s budovatelskou ruštinou v písni Moskau? Kolik asociací se posluchači vybaví!
Po jedenácti letech jsou tak Rammstein překvapivě stravitelní, i když ze své tvrdosti nijak neslevili.
Členové kapely Rammstein ve videoklipu Mein Teil, pilotním singlu z alba Reise Reise. |