"Realitu zprostředkovanou médii vnímáme rozpolceně, přestože jejich manipulativní role byla odhalena už před třiceti lety," říká rodačka z Lince Waltraud Lehnerová, jež si už před čtyřiceti lety změnila vlastní jméno na obchodní značku - Valie Export. Průkopnice feminismu ironizující bezduchou sexualitu proslula řadou odvážných pouličních vystoupení: nechala si na stehno vytetovat podvazek, jindy vybízela k "návštěvě" svérázného biografu - krabice zavěšené na svých nahých ňadrech s otvory pro ruce.
"Souhlasím s Kafkovým tvrzením, že reálná je jedině bolest," tvrdí žena, která umanutě zkoumá rozhraní mezi umělou skutečností vytvářenou médii a vlastním tělem. Divák v Brně uvidí obrazové záznamy, na kterých se pohybuje mezi elektrickými dráty a v tomto vymezeném prostoru odlévá na voskové podložce otisky svého těla. Stejně tvrdý je fotografický cyklus předvádějící hrůzu ženské obřízky. Sama Valie Export vytvořila na téma svéráznou parafrázi: z bochníku chleba zavěšeného na těle nabízela chtivým mužům, aby si odkrojili.
Nesmlouvavost autorky, která dnes působí jako specialistka pro obor médií na vysoké umělecké škole v Kolíně nad Rýnem, nepolevuje. Vloni odmítla převzít cenu Oskara Kokoschky z rukou ministra současné rakouské modročerné vlády.
Rakouská umělkyně Valie Export má v brněnském Domě umění první tuzemskou výstavu. |
Rakouská umělkyně Valie Export má v brněnském Domě umění první tuzemskou výstavu. |