Radůza: Marathon (obal alba)
Album nese název Marathon – Příběh běžce a oním tématem je válka. A protože Radůza rozhodně není žádná „panenka v koutě“, kromě šestnácti písní je součástí projektu, pro který vymyslela označení chansonetto (spojující hudební termín šanson a literární romaneto), také svazek krátkých povídek a jejich audioknižní podoba.
Všechny písně i povídky spojuje téma války. Ne z hlediska stratégů bitev, vládců bojujících mocností nebo generálů posílajících své pluky na smrt, nýbrž obvykle z pohledu těch „nejposlednějších z posledních“. Oním marathonským běžcem, zvěstujícím vítězství počínaje a konče jednotlivými umírajícími vojáky anebo jejich matkami.
Marathon - Příběh běžceRadůza Records 2015 |
Samozřejmě, jedině v takových metaforách se dají strašné věci nejen odvyprávět, ale také před nimi varovat.
Radůza tak navazuje na folkovou a vlastně obecně písňovou tradici světovou i naši. Při poslechu se vybaví nejen dvacet let staré Nohavicovy silné písně Sarajevo nebo Těšínská, ale ještě o více než dekádu starší, patrně vůbec nejsilnější příspěvek českého písničkáře k tématu nesmyslnosti násilných konfliktů, Bitva na Tursku Oldřicha Janoty.
Nemluvě o Radůzině Šípkové růži, která má patinu, odkazující až někam k zlidovělé Válce na Itálii.
Radůza postupuje chronologicky, už první „marathonská“ píseň má téměř hitové ambice. Hudební stránka projektu totiž stojí vedle textové, příběhové a tematické neméně za pozornost.
Nejdále ze své dosavadní diskografie Radůza dotáhla tu linii své tvorby, která spočívá ve variacích lidových písní, kterou ovládá s podobným talentem i nadhledem jako její velká učitelka Zuzana Navarová.
Složit píseň v duchu country jako song Wounded Knee takové umění není, ale vystihnout italský nebo španělský lidový náboj (La finestra respektive Miguelito), napsat temný šanson o bitvě u Verdunu Madeleine nebo okudžavovsky básnit s kytarou o stalingradské bitvě, to je hodno velké autorky.