Radůza

Radůza | foto: Radůza Records

RECENZE: Radůza vypráví o válkách slovem i hudbou

  • 3
Radůza na své nové desce rezignovala na běžnou sestavu různých písniček. Vytvořila tematický celek. A to na téma značně nelehké.

Radůza: Marathon (obal alba)

Album nese název Marathon – Příběh běžce a oním tématem je válka. A protože Radůza rozhodně není žádná „panenka v koutě“, kromě šestnácti písní je součástí projektu, pro který vymyslela označení chansonetto (spojující hudební termín šanson a literární romaneto), také svazek krátkých povídek a jejich audioknižní podoba.

Všechny písně i povídky spojuje téma války. Ne z hlediska stratégů bitev, vládců bojujících mocností nebo generálů posílajících své pluky na smrt, nýbrž obvykle z pohledu těch „nejposlednějších z posledních“. Oním marathonským běžcem, zvěstujícím vítězství počínaje a konče jednotlivými umírajícími vojáky anebo jejich matkami.

Marathon - Příběh běžce

85 %

Radůza Records 2015

Samozřejmě, jedině v takových metaforách se dají strašné věci nejen odvyprávět, ale také před nimi varovat.

Radůza tak navazuje na folkovou a vlastně obecně písňovou tradici světovou i naši. Při poslechu se vybaví nejen dvacet let staré Nohavicovy silné písně Sarajevo nebo Těšínská, ale ještě o více než dekádu starší, patrně vůbec nejsilnější příspěvek českého písničkáře k tématu nesmyslnosti násilných konfliktů, Bitva na Tursku Oldřicha Janoty.

Radůza ve studiu

Nemluvě o Radůzině Šípkové růži, která má patinu, odkazující až někam k zlidovělé Válce na Itálii.

Radůza postupuje chronologicky, už první „marathonská“ píseň má téměř hitové ambice. Hudební stránka projektu totiž stojí vedle textové, příběhové a tematické neméně za pozornost.

Nejdále ze své dosavadní diskografie Radůza dotáhla tu linii své tvorby, která spočívá ve variacích lidových písní, kterou ovládá s podobným talentem i nadhledem jako její velká učitelka Zuzana Navarová.

Složit píseň v duchu country jako song Wounded Knee takové umění není, ale vystihnout italský nebo španělský lidový náboj (La finestra respektive Miguelito), napsat temný šanson o bitvě u Verdunu Madeleine nebo okudžavovsky básnit s kytarou o stalingradské bitvě, to je hodno velké autorky.