Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Radůza vyměnila akordeon za kapelu a více filozofuje

  7:18aktualizováno  7:18
I když Radůza s vlastním kdysi zavedeným rukopisem nejrůznějšími způsoby experimentuje na všech posledních albech, teprve novinka Gaia asi bude pro početný okruh jejích fanoušků skutečným prubířským kamenem.

Radůza | foto: Alena Hrbková

Radůza: Gaia (obal alba)

Radůza: Gaia (obal alba)

Už třeba proto, že sólo na svůj kdysi ikonický akordeon hraje Radůza jen v jedné z dvanácti písní Tenhle svět není jen pro silný. Ta je jediným výrazným pojítkem mezi starou a novou Radůzou.

Prvky jejího rukopisu sice posluchač, jenž je má dlouholetým sledováním písničkářčiny tvorby pod kůží, pozná častěji, v textových i hudebních obratech, jsou ovšem dovedně ukryty. A hlavně přehlušeny tím, co je buď zcela nové, nebo oproti někdejším náznakům dostalo dříve nebývalý prostor.

Gaia

Radůza

vyd. Radůza Records 2014

Hodnocení­: 75%

Tím na první poslech nejpatrnějším je fakt, že album s jedinou zmíněnou výjimkou nahrála kapela, která už nějaký čas Radůzu doprovází na koncertech a kterou tvoří špičkoví a i v mnoha jiných projektech zaháčkovaní profesionálové, kytarista Josef Štěpánek, basista a houslista Jan Cidlinský a bubeník David Landštof.

Vtip je v tom, že písničky tentokrát vznikaly přímo pro kapelu, nejde tedy o doaranžování nástrojů k původně sólově postaveným skladbám. To se odráží na celé jejich stavbě, kde je sice občas dominantnější Radůzin klavír, v celkovém dojmu však jednoznačně vítězí velmi dobře znějící zvuk celé kapely.

Radůza

Ten je vzdálen cinkavému folkrockování i šansonové šramlovitosti, spíše se blíží komornímu "artovému" písničkářství, rozmáchlosti umělců, sedících zároveň na popové i klasické židli. Zaslechneme i v Radůzině případě skutečně výjimečný ohlas kytarového indiepopu (Poslední cestující) a jako na většině jejích alb nechybí jedna krystalicky čistá balada.

Jde o jednu z nejkrásnějších písní alba Ptáče, ve které Radůza omezuje na minimum všechny metaforické obraty a jazykovou nadýchanost ve prospěch jednoduchých a tím působivějších sdělení typu: "Miluj mě, vždyť nevíš, lásko / jak dlouho ještě budem žít."

Radůza víc než kdy jindy traktuje své filozofické názory, mimo jiné na konečnost života a věčnost věcí, které jej přesahují, a bere na sebe roli starořecké bohyně Země Gaii, podle které se album jmenuje.

Radůza

Myšlenková, hudební a jazyková opulentnost je ovšem dvojsečná zbraň. Stejně jako lukem, který třímá písničkářka na fotografiích k albu bojovně v ruce, lze zajistit potravu pro dítě i zabít souseda, také široké množství možností může vést i k jejich přehnanému využívání.

A to platí paradoxně hlavně pro úvod alba, písně Gaia, Nomádský strom a Tulák po hvězdách. Oč je pak silnější následující Skalák, který patří do ranku pro Radůzu typičtějších písní a který je původně napsaný pro film o českých protektorátních horolezcích Tenkrát v ráji.

A přijmeme-li Radůzin posun, ideálním příkladem nového směřování je třeba Babylónská věž s hostující Anetou Langerovou. Píseň sice až mysticky tajemná, ale hudebně zajímavá, zvláštně zpěvná a textově přehledná.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marta Kubišová v klipu Monkey Business Sex and Sport? Never!
VIDEO: Kubišová, Koukalová či Poborský se sešli v klipu Monkey Business

Kapela Monkey Business vydává videoklip k singlu Sex and Sport? Never! ze své stejnojmenné a zatím poslední řadové desky z roku 2015. Vystupují v něm české...  celý článek

Jamiroquai na festivalu Colours of Ostrava 2017
Fanoušci svým Colours rozumějí. Známkováním dostali festival „pod bednu“

Těsné čtvrté místo v průběžných výsledcích velké letní ankety iDNES.cz mezi hudebními fanoušky získal festival Colours of Ostrava, jenž se konal minulý týden v...  celý článek

Mezi nejznámnější revivaly Beatles patří americká kapela The Fab Four.
Fenomén revival aneb když Beatles nosí paruky a Elvis mluví kratkym zobakem

Pro nemalé množství lidí ultimátní zábava, pro jiné jen možnost „zažít“ své třeba nežijící idoly. A pro někoho otevřené brány pekelné. Řeč je o revivalech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.