Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pyreneje jsou dobré, i když nijak přelomové

  2:44aktualizováno  2:44
Čekání na letošní první premiéru pražského Divadla Na zábradlí se vyplatilo. Pyreneje jsou kvalitním, dobře zvoleným dramatickým textem – bystrou a srozumitelnou sondou do duší čtyř "západních" současníků, kteří si nechtějí nechat věci přijít k tělu, uhýbají sami před sebou i před sebou navzájem, pod slupkou blazeovanosti podléhají panice z uplývajícího času.

ze hry Pyreneje - zleva I. Chmela, A. Kubačáková, J. Polášek | foto: Martin Špelda

Skotský dramatik David Greig (1969) zvolil modelovou situaci: čtyřicátník Keith byl zachránci nalezen v horách v bezvědomí a dopraven do jednoho pyrenejského hotelu – a zde úřednice Ann zkouší zjistit jeho identitu, neboť muž si nic nepamatuje.

Tedy: zdánlivě… Greig rozvádí Keithovo nabývání nového vědomí v hořkou komedií citů, v níž tušíme emoční nerv současných dní, ale hře neschází kontakt s lidskými tématy jako láska, egoismus, stárnutí.

Režisér Jiří Ornest pokorně naslouchá Greigově textu, který i sám přeložil, a poskytuje prostor pro nuancované herectví. Scéna je omezená na otočnou terasu hotelu, která se tu stává jevištěm života.

V pozadí ironicky svítí neonem načrtnuté kontury pyrenejských štítů. Funkčním zádrhelem scény je zábradlí terasy, které v některých případech přetíná oči herců.

Ornest herecké kvarteto, na němž Pyreneje stojí, pěkně vyladil. Igor Chmela coby Keith rozmnožil dnes již plejádu výrazných rolí, které na Zábradlí vytvořil.

Jeho divadelní herectví tkví ve schopnosti uvěřitelné proměny figury zprvu sympatické a trochu též sošné v postavu zmítanou běsy a někdy i svini.

Rovněž Adéla Kubačáková vystihla v úřednici Ann několik souběžných bytostí včetně jejich proměn fyzických.

Jiný druh víceznačnosti se nachází v postavě Hoteliéra, který svoji neuchopitelnost naopak otevřeně přiznává – pokaždé o sobě říká cosi jiného. Josef Polášek drží jemnou distanci, hraje s pružnou strnulostí.

Natálie Drabiščáková energicky "valí" part Vivienne, sokyně Ann, který je z kvarteta nejpřímočařejší – sice ví, co chce, ale beztak to nemá.

Sylvie Krobová coby Evelína musí být holkou pro všechno: tu zaduje na tahací harmoniku, zazpívá, beze slov se vyskytne na terase a tak dál. Slouží dobře.

Pyreneje patří do linie současné světové i české dramatiky, kterou Zábradlí soustavně buduje. Neběží o inscenaci přelomovou, je to spolehlivý kus do nabídky. O takovém se říká: Dá se vidět.

David Greig: Pyreneje
Divadlo Na zábradlí, Praha. Překlad a režie Jiří Ornest, délka 130 minut.
Hodnocení MF DNES: 60 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Dramatik a herec Sam Shepard
Zemřel Sam Shepard, dramatik a herec nominovaný na Oscara

Ve věku 73 let zemřel americký dramatik, scenárista, herec a hudebník Sam Shepard. Za drama Pohřbené dítě z roku 1979 získal Pulitzerovu cenu, za roli ve filmu...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.