Záběr ze hry Putin a Biľak u trezoru

Záběr ze hry Putin a Biľak u trezoru | foto: Michal Hančovský

Biľak tady pořád straší, tvrdí autorka. Poslala ho k Putinovi na návštěvu

  • 8
Vladimir Putin nemůže spát. Místo zaslouženého odpočinku se mu totiž právě zjevil podivný stařec a požaduje od něj jakýsi starý dokument. Tak začíná Putin a Biľak u trezoru, nová hra režisérky Viktorie Čermákové pro pražské Studio Švandova divadla. Má premiéru v sobotu.

Ruského prezidenta v ní překvapil duch komunistického funkcionáře Vasila Biľaka. Koncept nezvyklého setkání vymyslel umělecký šéf Švandova divadla Dodo Gombár. „Zdá se mi, že padlo Biľakovo jméno právě proto, že jeho odkaz straší v našich vnitropolitických i mezinárodních vztazích dál,“ uvažuje Čermáková.

Vodka, žíněnka, cvičební kruhy, ale i medvědí kůže či sbírka lebek. To vše najdeme v Putinově ložnici, kam kromě neznámého cizince občas zamíří i duch Rasputina nebo cara Mikuláše. Už z plakátů a prvních fotek ze zkoušek je jasné, kterého z „hrdinů“ ztvárňuje herec Marek Pospíchal, domácky oděn jen do bílého tílka a červených trenek. V roli Biľaka hostuje Miloslav Mejzlík, zbylé doprovodné role obstarává Martina Krátká.

Hra je prošpikována dialogy a odkazy na historické události. Čermáková prý čerpala z knihy neznámého autora Biľakových pamětí. „Pak mnoha dokumentárních filmů, rozhovorů s novináři, dramaturgy a kamarády, které baví politika, z novin a časopisů, internetových odkazů a zejména z knihy Lucifer o vytváření podmínek pro rozvoj zla ve společnosti,“ vypočítává zdroje inspirace.

Současné ruské reálie využila Čermáková už v předchozí švandovské inscenaci Šaman věnované osobnosti a dílu Egona Bondyho. Zazněly v ní útržky z rozhovoru s Naděždou Tolokonnikovovou ze skupiny Pussy Riot. „Mou pozornost to dění intenzivně zaměstnává. Abych se nezbláznila, že tomu nemohu uniknout, musím o tom alespoň udělat divadlo a zbavit se tak pocitu, že všemu jen nečinně přihlížím,“ vysvětluje Čermáková odkazy na dnešní Rusko či Ukrajinu.

Postihnout ducha doby

„Postavy Putina se pochopitelně můžete jednoduše zhostit jako politického diktátora. Mne však mnohem více zajímalo hledat momenty, kdy se mu například stýská po matce, kdy znejistí a je dezorientovaný v situaci, o níž si myslel, že jí vládne, i kdy chce mít zcela jednoduše klid,“ okomentoval Marek Pospíchal svou nezvyklou roli. A Čermáková upozorňuje: „Divadelní inscenace je tvar, který se většinou snaží postihnout nějakého ducha doby. Tady to bude podobné – Rusko je nám stále blíž.“

Vedle Putina s Biľakem režisérka nyní nazkoušela pro komorní scénu Divadla ABC hru Augusta Strindberga Tanec smrti o vztazích a soužití muže a ženy, tedy kus, který je na první pohled úplně něco jiného než setkání dvou politiků. „Vůbec mi nepřipadalo, že by téma nebylo podobné. Zajděte se na ně podívat a pochopíte,“ nabádá Čermáková, která dále připravuje hru pro MeetFactory i pro Novou scénu ND.

Hra Putin a Biľak u trezoru má ve Studiu Švandova divadla premiéru tuto sobotu. První repríza je v plánu hned na pondělí 2. února.

zdroj: www.youtube.com