iDNES.cz

Ptejte se Juraje Jakubiska

velikost textu:
vydáno 26.11.2002 10:55
OTÁZKA: Jak se Vám líbí letošní podzim? Anonym
ODPOVĚĎ: Ze začátku byl tak hezký, že jsem vytáhl na světlo dárek mé manželky k vánocům - veliký deskový fotoaparát a fotil jsem v lesích a na Kampě. V tom velkém formátu každý záběr vypadá jako výtvarné dílo. Ale je to dílo hezkého podzimu. 26.11.2002 11:13
OTÁZKA: Využívá česká kinematografie počítačovou techniku? Srovnejte se světem. Pepa Z.
ODPOVĚĎ: Velice málo, protože pro nízkorozpočtové filmy je to příliš drahá technika. Přesto tady v Praze jsou studia na tak obrovské úrovni, že je využívají filmové společnosti nejenom evropské, ale i americké. Federico Fellini, jenž byl odpůrcem videa a televize, kdyby teď žil, určitě by počítačovou techniku také využíval, protože pomocí ní, se dají lépe realizovat sny a dokonce v jemnějších odstínech než to lze tradiční filmovou technikou. Já sám jsem počítačový program využil na vytvoření celého díla v Laterně Magice, které nese název Casanova. Svůj připravovaný film Třetí pohlaví bych rád realizoval touto technikou... 26.11.2002 11:18
OTÁZKA: Dobrý den, marně sháním Vaše avizované filmy na DVD. Speciálně Tisícročnou včelu. Můžete mi prosím poradit, kam se obrátit? Zdeněk Čech
ODPOVĚĎ: Na nosičích DVD a videokazetách vyšla zatím Nejasná zpráva, Sedím na konáry a teprve začátkem prosince přijde na trh i Tisícročná včela. V příštím roce bude následovat Lepšie byť bohatý a zdravý... a po něm na jediném CD-Romu dva tituly Vtačkové, siroty a blázni s filmem Postav dům, zasaď strom.... Prodej zajišťuje firma Bonton v síti, kde se běžně prodávají DVD a videokazety. 26.11.2002 11:21
OTÁZKA: Vcera v noci získal váš kolega Mináč Emmy. Co tomu říkáte? díky PS: připravujete teď nějaký film? Anonym
ODPOVĚĎ: Maťo Mináč je můj přítel a možno i žak. Já bych mu přál, aby i jeho hranné filmy měly i obdobný úspěch jako tento zajímavý dokument... Připravuji v této době několik titulů, přesně čtyři. Nejvíce bych si přál, aby to, co příští rok natočím, neslo název Třetí pohlaví, ale všechno je ve financích. Ty způsobily i to, že mám asi 12 nerealizovaných filmů, většinou v podobě již hotového scénáře. Slovenský režisér Martin Šulik o mně i mých nerealizovaných projektech natočil dokonce hodinový film. 26.11.2002 11:24
OTÁZKA: Dobrý den, můžete nám teď prozradit své pracovní plány na nejbližší budoucnost? Díky T. Kučera
ODPOVĚĎ: Moje plány se netýkají jenom filmů, které jsem už uvedl, ale i práce výtvarné, scénáristické a jevištní. Pro Smetanovu Litomyšl chystám uvedení mohutné operní fresky Braniboři v Čechách, chystám výstavu svých obrazů a grafik v Mirogalerii, pro televizi dopisuji scénář pohádky, kterou jsem chtěl kdysi dělat s Robertem Benninim a seriál "Kunderovských" erotických povídek, jejichž společný titul je Mé nehybné lásky. 26.11.2002 11:28
OTÁZKA: Pane Jakubisko, z čeho teď žijete? Film nový nemáte, natáčíte pro televizi? Nebo Vám chodí autorské honoráře za staré filmy? Michal sýkora
ODPOVĚĎ: Žiju ze starých zásob a z toho, že učím. Zatím, i když jsem v různých nadačních akcích prodal své olejové obrazy, se malířstvím nehodlám živit. Občas natočím i krátký film, jako před měsícem pro EU o Andym Warhoolovi. Ale zásadně odmítám špatné scénáře, které mi už televize několikrát nabídla. Dva scénáře pro mé nové projekty jsem dopsal a teď je řada na talentu a krocích mé manželky a producentky, zda sežene na ně peníze. Když si člověk píše nebo maluje, nepotřebuje k životu nic, někdy stačí tužka a kousek papíru. Když ale chcete natočit film, potřebujete miliony. Nejde o to, z čeho žít, ale jak žít bez točení filmů. 26.11.2002 11:33
OTÁZKA: Souvisí nějak znovuuvedení nádherné Tisícročné včely se znovuuvedením Lepšie je být....? Zajímá mě jestli existuje nějaký vztah mezi dramaturgií ČT a zasloužilými tvůrci ? nancho
ODPOVĚĎ: Vůbec to nesouvisí. Dokonce ani s tím, že koncem prosince nebo v lednu vyběhne na obrazovku Frankensteinova teta. Tedy seriál, který jsem udělal pro Němce za velké peníze a rád, že nemusím dělat ideologické filmy. A který se vůbec nepodobá mým filmům. Dramaturgie z televize mi občas nabídne scénář k přečtení, ale bohužel nenašel jsem nic, co by mělo smysl, abych nabízenou látku natočil... Myslím si, že mnozí moji starší kolegové se odmlčeli, jednak kvůli nedostatku látky, ale i kvůli tomu, že televizní dramaturgie dává přednost mladým tvůrcům i kvůli tomu, že jsou ochotni brát všechno, co jim nabízí. 26.11.2002 11:39
OTÁZKA: berete stopare???? jurgen
ODPOVĚĎ: Raději stopařky. 26.11.2002 11:39
OTÁZKA: jakej je rozdíl mezi starou a novou verií filmu Lepší je být? ivanka
ODPOVĚĎ: Především ve zvuku. Původní optický monozáznam vystřídalo dolbystereo. A také délka filmu je o 18 minut kratší. Vypadly scény, jenž vysvětlovaly, proč k rozdělení republiky dojde, protože když jsem film točil, byla to prorocká fikce, která se bohužel naplnila a tak zdůvodnění je zbytečné. Naštěstí už před 10 lety jsem točil filmy v obrovském filmovém tempu a tak ani teď nevypadá tento můj titul jako staré dílo. 26.11.2002 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, ted jsem se dočetl, že bude v kinech Váš film Lepší je být bohatý. Proč bude znovu po deseti letech uveden? A ještě jedna věc. Jak se Vám pracovalo s Havlovou. Je to fakt strašná herečka? Petr Bulíř
ODPOVĚĎ: Dobrý den, film uvádím do kin jako hraný příběh dvou žen, české Thelmy a Luisy, které po revoluci berou své osudy do vlastních rukou, především proto, že je chvíle znovu nostalgicky zavzpomínat na něžnou revoluci. Je to velké téma, po kterém bohužel nikdo z mých starších ani mladších kolegů nesáhl a už vůbec se nepokusil jej připomenout zcela jiným, úsměvným pohledem. Film je určený i pro mladé diváky, aby odheroizoval chvíle chaosu, ve kterém se mnohokrát naivními činy rodila demokracie. Je to také o paměti. Mnoho lidí už zapomnělo a mnoho lidí neví, co to byla totalita a jak radostná atmosféra zavládla po jejím pádu... Ze tří představitelů (Deana Horváthová, Juraj Kukura, Dáša Veškrnová) nejnevděčnější roli ztvárnila naše první dáma. I to je kouzlo filmu: každý film, dokonce i hraný, je dokumentem doby, ve které vznikl. Teď by už těžko první dáma hrála sestru ze stranického sanatoria, jejímž milencem je estébák... Moje manželka Deana už by ji těžko mohla fackovat... Práce s paní Havlovou byla rovnako těžká, jako práce s každou ješitnou herečkou. Proto Japonci v divadle obsazují do ženských rolí muže a proto Francouzi nepoštějí ženy do vinných sklípků. 26.11.2002 11:54
OTÁZKA: Která z hereček ve Vašem posledním filmu je podle Vás lepší. Vaše žena, nebo paní prezidentová Havlová? ivanka
ODPOVĚĎ: Deana má daleko zajímavější a hezčí roli. A těžší se jí i hrálo, protože jsem jí napsal na tělo a tak neměla, co hrát. Musela být sama sebou... Je to něco jako když obrátím na vás kameru a řeknu, tvařte se inteligentně. 26.11.2002 11:59
OTÁZKA: Obsadil byste znovu Havlovou do nějakého filmu? Jirka
ODPOVĚĎ: Teď už asi ne. Do Třetího pohlaví se nehodí a do mých erotických povídek už by asi nechtěla... 26.11.2002 12:00
OTÁZKA: Vážený pane Jakubisko.Jakou muziku posloucháte?? Faktor
ODPOVĚĎ: Jako filmový režisér poslouchám všechno, ale v poslední době hlavně při malování poslouchám ČRo2 a nebo klasickou hudbu. V mládí jsem ke klasice neměl příliš vztah a tak to teprve teď dobíhám a doceňuji. 26.11.2002 12:01
OTÁZKA: Natočte už něco. Ať maj ve Varech co promítat Velkejfanda
ODPOVĚĎ: Máte pravdu. Deana chtěla uvést Lepší je být... ve Varech mimo soutěž, ale i s tím jsou problémy, protože to není nový ilm, ale nový režisérský sestřih. Já se tomu divím, protože všechny moje filmy, nevyjímaje ani Tisícročnou včelu v čase, kdy jsem je natočil, byly považovány za špatné snímky, až po ocenění v zahraničí kritika a kinaři změnili názor. 26.11.2002 12:04
OTÁZKA: Vaše příběhy jsou nezvykle košaté, barvy bohaté, scény se spoustou věcí témeř nepotřebných. Opravdu ten náš svět takhle vidíte ? eno
ODPOVĚĎ: Moje baroknost vidění a vyprávění mě sblížila s Federicem Fellinim a já jsem rád, že mě v jednom filmovém interviu nazval svým bratrem. To, co se možná jeví dnes vám jako nepotřebné, bylo kdysi ve vývoji filmové konvence nutné. Můj film Zběhové a poutníci byl natočen v tak rychlém tempu a tak přímočaře, že filmové odbory zaslaly protest řediteli filmu, že pro diváka bude film nesrozumitelný a nesledovatelný. Po letech je to směšné. Inu i já se pořád učím a přizpůsobuji. 26.11.2002 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, chystáte nějakou (další) spolupráci s Ranošinským naivním divadlem? PS: Děkuji za všechny Vaše filmy, je pro mě vždycky radost se na kterýkoliv z nich se dívat... Jakub
ODPOVĚĎ: Dobrý den Jakube, s Radošincemi už nic nechystám, protože jsou z ruky a protože si zachovávají sůvj standard, který má hranice, které nelze překročit. Já bych chtěl dál. Doufám, že se vám budou rovnako líbit i moje nové filmy, jestli nějaké vzniknou. Děkuji. 26.11.2002 12:09
OTÁZKA: Někde jsem četl, že jste při přípravách na "včele" plánoval spolupráci s garciou marquezem, byl jste s ním i v nějakém bližším kontaktu ? nancho
ODPOVĚĎ: S Marquezem jsem se setkal na jednom filmovém festivalu, kde jsme několik večerů popíjeli v baru s Milošem Formanem a Marcelem Mastroianim. Včela už byla na světě a protože byla na ní nálepka magického realismu, svrběly mě ruce i jazyk, zda nepožádat Marqueze o natočení jeho Storočné samoty. Jeho kniha se mi nesmírně líbila a byla mi blízká... Jenomže na tomhle festivalu běžela retrospektiva asi pěti filmů podle Marquezova scénáře a vesměs to byly špatné filmy. A tak mě napadlo, že i jeho Stolet samoty je možná jenom můj přelud, že jde o dobrý literární podklad... Nepožádal jsem ho o nic a pak jsem toho mnohokrát litoval... Storoků samoty je skvělá kniha, ze které by mohl vzniknout vynikající film. Zrovna jako Hrabalovo dílo Obsluhoval jsem anglického krále... Pokračování tisícročné včely jsem chtěl dělat s Jarošem pod názvem Tisícročný mravenec nebo Tisícročná vosa, ktrá by prolétla od doby po 1. sv. válce přes naší historii až někam 100 let do daleké budoucnosti. 26.11.2002 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, Mistře. V jakých kinech bude nasazen film Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný? fanoušek
ODPOVĚĎ: V prosinci v multikinech v Praze, Brně a Ostravě. Později do širší sítě menších kin. Je to film, který 10 let nikdo neviděl a možná dalších 10 i více let nikdo neuvidí. Reklamně řečeno: Snažte se ho nepropásnout. 26.11.2002 12:18
OTÁZKA: Co při komponování vašich filmů převažuje? Je výsledný film snem převedeným do skutečnosti, nebo jde o skutečnost, kterou snově ztvárníte? Anonym
ODPOVĚĎ: Je to otázka, která se dá těžko odpovědět po internetu. Něco jako, čím byste byl, kdybyste nebyl? nebo otázka pro Gotta, když zpíváte, vyjadřujete tím svou radost nebo myšlení? Někdy si myslím, že každá tvorba je určitým posláním a dělat filmy člověk může dělat jenom tak, jak to cítí a jak umí, někdy i s chybami. Na nic kvalitního v umění neexistuje recept. Existuje 100 zaručených návodů, jak udělat špatný film, ale ani jeden, jak jej udělat dobře... 26.11.2002 12:22
OTÁZKA: Predevsim Vam preju hodne zdravi a co nejvic dalsich takovych filmu, jako byly "Vtackovia, siroty a blazni". Chtel bych se Vas zeptat co soudite o digitalni technice v kinematografii. Je digitalni video trend a nutny vyvoj nebo jsou posledni "experimentalni" filmy napr. I. Bergmana (Za pritomnosti klauna) nebo Nemce (Nocni hovory s matkou) jen hricky detinsteni starnoucich panu? Zvalste pak posledne jmenovany film mi pripadal spis jako zkouseni jaky ruzny cudliky a efekty ta kamara ma. Osobne mam radeji vase pribehy, vypraveni, ptaci perspektivu a predevsim poletujici peri :-) diky za to a predem diky za odpoved Daniel Hauser
ODPOVĚĎ: K digitální technice jsem se již vyjadřoval v jedné z předchozím odpovědí. Já mám pořád rád lidské příběhy, protože všechno, co je lidské je srozumitelné lidem na celém světě. Když jsem byl studentem toužil jsem natočit něco šokujícího a věřil jsem, že hraný film je možno udělat i z telefonního seznamu. Byly to filmy pro mé přátele. Teď mám ambice mluvit i k lidem, které neznám a kteří musí mít stejné lidské problémy jako já. I když se nebráním technice a chci dělat film digitálně, tohle se nemění: film, který nemá diváky je mrtvý. 26.11.2002 12:27
OTÁZKA: Máte nějaký recept jak se stát bohatým a zdravým? Děkuji bohatá M.
ODPOVĚĎ: Skutečně přísloví z Bible je daleko absurdnější, zní: Lépe je být bohatý, zdravý a mladý, než chudý, nemocný a starý. Bohužel na nic z toho není recept. Lépe je vyzkoušet si všechno. Až budete jenom bohatý, taky budete v něčem chudý. 26.11.2002 12:29
OTÁZKA: Rád bych se zeptal na váš názor na současný stav FAMU a dr. Breganta nancho
ODPOVĚĎ: Dr. Bregant udělal na katedře režie čistku a vyhodil pedagogy, kterých si nesmírně vážím a kteří dávali studiu režie smysl. Dokonce mimo půdu školy se setkávali s posluchači, věnovali jim množství osobního času, pomáhali jim dotvářet jejich projekty a udělat z nich opravdové tvůrce... Já sám jsem jenom přednášel obrazovou koncepci a řeč výtvarných žánrů, nejsem v tom tak hluboko, ale nelíbí se mi, když z katedry režie vzniká jakási katedra fandů filmu. Jsem rád, že na tenhle experiment se můžu dívat z dálky. 26.11.2002 12:37
OTÁZKA: Zdravim Vas, jaky hollywoodsky film se Vam v poslednich trech letech nejvice libil? Petr Cifka
ODPOVĚĎ: Líbí se mi filmy Davida Lynche a některé Stevena Spielberga. 26.11.2002 12:38
OTÁZKA: Prý jste si chtěl kdysi zvolit umělecké jméno Juraj Sanfrancisko ? :-) Jirka
ODPOVĚĎ: Byly doby, kdy cenzura chtěla, aby na některých projektech přestalo fungovat moje jméno a nutili mě zvolit si pseudonym. První byl Juraj Javisko, ale to se jim zdálo, že je původnímu jménu podobné. Tak jsem to zkusil se Sanfranciskem. Proč? Ptali se. Řekl jsem, že Sanfrancisko je nejhezčí rým na Jakubisko... Tak toho nechali. 26.11.2002 12:41
OTÁZKA: dobrý den, bylo by pro Vás zajímavá práce na napr. anglicky mluveném filmu? máte silnou vazbu na češtinu a slovenštinu? jiří
ODPOVĚĎ: Kdysi před léty jsem natočil seriál Frankensteinova teta, který byl zakázkou pro Beta film. Protože šlo o koprodukci 8 států, ve které byla každá země zastoupena dvěma herci. Aby herci mohli navazovat na své repliky, točil jsem celý seriál v angličtině. Práce byla nejenom zajímavá, ale i veselá, protože jinak zní angličtina od Francouze, Španěla, Němce nebo Slováka. Když řekl svou repliku třeba Julo Satínský, tak všichni herci se odmlčeli a po chvilce ticha padali k zemi a řičeli smíchy. Jeho angličtina byla nerozeznaterlná od čínštiny... Věřil jsem, že jednou se budou dělat evproské koprodukční filmy a že se to režisér musí naučit. Možná mi to přijde u Třetího pohlaví vhod. 26.11.2002 12:46
OTÁZKA: Jak se máte ? Doufám, že skvěle. Martin
ODPOVĚĎ: Jo, jen to nikomu neříkejte, ještě by vám to uvěřili. 26.11.2002 12:46
OTÁZKA: Dobry den pane Jakubisko, tocite filmy co me nuti premyslet, urcite se pujdu na dalsi podivat. Chtel bych se Vas zeptat kde se vam na svete nejvic libilo? Mejte se hezky Tomas Vlach tomas
ODPOVĚĎ: Když jsem točil Zběhy a poutníky, pak Nashledanou v pekle, měl jsem italského producenta a často jsem létal do Říma a Benátek. Italský temperament mi byl blízký a věděl jsem, že když jednou změním zemi, tak to bude určitě Itálie... No jo a skončil jsem v Praze. 26.11.2002 12:49
OTÁZKA: Pane Jakubisko upiraji Vam jeden z techto filmu ktery jste tedy nenatocil--Soutěž s Jurajem Jakubiskem /Juraj Jakubisko nenatočil film/ Zbehovia a pútnici Dovidenia v pekle priatelia Tisícročná včela Sedím na komári a je mi dobre Anonym
ODPOVĚĎ: Když jsem natočil film Sedím na koNári, všichni přátelé v Čechách si mysleli, že konár má něco s koněm, že sedím na koni. Že sedím na komárovi mi neřekl nikdo... Držím palce. 26.11.2002 12:51
zpět na osobnost