Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se Juraje Jakubiska

velikost textu:
vydáno 26.11.2002 10:55

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. listopadu 2002 do 11:50

OTÁZKA: Jak se Vám líbí letošní podzim? Anonym
ODPOVĚĎ: Ze začátku byl tak hezký, že jsem vytáhl na světlo dárek mé manželky k vánocům - veliký deskový fotoaparát a fotil jsem v lesích a na Kampě. V tom velkém formátu každý záběr vypadá jako výtvarné dílo. Ale je to dílo hezkého podzimu. 26.11.2002 11:13
OTÁZKA: Využívá česká kinematografie počítačovou techniku? Srovnejte se světem. Pepa Z.
ODPOVĚĎ: Velice málo, protože pro nízkorozpočtové filmy je to příliš drahá technika. Přesto tady v Praze jsou studia na tak obrovské úrovni, že je využívají filmové společnosti nejenom evropské, ale i americké. Federico Fellini, jenž byl odpůrcem videa a televize, kdyby teď žil, určitě by počítačovou techniku také využíval, protože pomocí ní, se dají lépe realizovat sny a dokonce v jemnějších odstínech než to lze tradiční filmovou technikou. Já sám jsem počítačový program využil na vytvoření celého díla v Laterně Magice, které nese název Casanova. Svůj připravovaný film Třetí pohlaví bych rád realizoval touto technikou... 26.11.2002 11:18
OTÁZKA: Dobrý den, marně sháním Vaše avizované filmy na DVD. Speciálně Tisícročnou včelu. Můžete mi prosím poradit, kam se obrátit? Zdeněk Čech
ODPOVĚĎ: Na nosičích DVD a videokazetách vyšla zatím Nejasná zpráva, Sedím na konáry a teprve začátkem prosince přijde na trh i Tisícročná včela. V příštím roce bude následovat Lepšie byť bohatý a zdravý... a po něm na jediném CD-Romu dva tituly Vtačkové, siroty a blázni s filmem Postav dům, zasaď strom.... Prodej zajišťuje firma Bonton v síti, kde se běžně prodávají DVD a videokazety. 26.11.2002 11:21
OTÁZKA: Vcera v noci získal váš kolega Mináč Emmy. Co tomu říkáte? díky PS: připravujete teď nějaký film? Anonym
ODPOVĚĎ: Maťo Mináč je můj přítel a možno i žak. Já bych mu přál, aby i jeho hranné filmy měly i obdobný úspěch jako tento zajímavý dokument... Připravuji v této době několik titulů, přesně čtyři. Nejvíce bych si přál, aby to, co příští rok natočím, neslo název Třetí pohlaví, ale všechno je ve financích. Ty způsobily i to, že mám asi 12 nerealizovaných filmů, většinou v podobě již hotového scénáře. Slovenský režisér Martin Šulik o mně i mých nerealizovaných projektech natočil dokonce hodinový film. 26.11.2002 11:24
OTÁZKA: Dobrý den, můžete nám teď prozradit své pracovní plány na nejbližší budoucnost? Díky T. Kučera
ODPOVĚĎ: Moje plány se netýkají jenom filmů, které jsem už uvedl, ale i práce výtvarné, scénáristické a jevištní. Pro Smetanovu Litomyšl chystám uvedení mohutné operní fresky Braniboři v Čechách, chystám výstavu svých obrazů a grafik v Mirogalerii, pro televizi dopisuji scénář pohádky, kterou jsem chtěl kdysi dělat s Robertem Benninim a seriál "Kunderovských" erotických povídek, jejichž společný titul je Mé nehybné lásky. 26.11.2002 11:28
OTÁZKA: Pane Jakubisko, z čeho teď žijete? Film nový nemáte, natáčíte pro televizi? Nebo Vám chodí autorské honoráře za staré filmy? Michal sýkora
ODPOVĚĎ: Žiju ze starých zásob a z toho, že učím. Zatím, i když jsem v různých nadačních akcích prodal své olejové obrazy, se malířstvím nehodlám živit. Občas natočím i krátký film, jako před měsícem pro EU o Andym Warhoolovi. Ale zásadně odmítám špatné scénáře, které mi už televize několikrát nabídla. Dva scénáře pro mé nové projekty jsem dopsal a teď je řada na talentu a krocích mé manželky a producentky, zda sežene na ně peníze. Když si člověk píše nebo maluje, nepotřebuje k životu nic, někdy stačí tužka a kousek papíru. Když ale chcete natočit film, potřebujete miliony. Nejde o to, z čeho žít, ale jak žít bez točení filmů. 26.11.2002 11:33
OTÁZKA: Souvisí nějak znovuuvedení nádherné Tisícročné včely se znovuuvedením Lepšie je být....? Zajímá mě jestli existuje nějaký vztah mezi dramaturgií ČT a zasloužilými tvůrci ? nancho
ODPOVĚĎ: Vůbec to nesouvisí. Dokonce ani s tím, že koncem prosince nebo v lednu vyběhne na obrazovku Frankensteinova teta. Tedy seriál, který jsem udělal pro Němce za velké peníze a rád, že nemusím dělat ideologické filmy. A který se vůbec nepodobá mým filmům. Dramaturgie z televize mi občas nabídne scénář k přečtení, ale bohužel nenašel jsem nic, co by mělo smysl, abych nabízenou látku natočil... Myslím si, že mnozí moji starší kolegové se odmlčeli, jednak kvůli nedostatku látky, ale i kvůli tomu, že televizní dramaturgie dává přednost mladým tvůrcům i kvůli tomu, že jsou ochotni brát všechno, co jim nabízí. 26.11.2002 11:39
OTÁZKA: berete stopare???? jurgen
ODPOVĚĎ: Raději stopařky. 26.11.2002 11:39
OTÁZKA: jakej je rozdíl mezi starou a novou verií filmu Lepší je být? ivanka
ODPOVĚĎ: Především ve zvuku. Původní optický monozáznam vystřídalo dolbystereo. A také délka filmu je o 18 minut kratší. Vypadly scény, jenž vysvětlovaly, proč k rozdělení republiky dojde, protože když jsem film točil, byla to prorocká fikce, která se bohužel naplnila a tak zdůvodnění je zbytečné. Naštěstí už před 10 lety jsem točil filmy v obrovském filmovém tempu a tak ani teď nevypadá tento můj titul jako staré dílo. 26.11.2002 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, ted jsem se dočetl, že bude v kinech Váš film Lepší je být bohatý. Proč bude znovu po deseti letech uveden? A ještě jedna věc. Jak se Vám pracovalo s Havlovou. Je to fakt strašná herečka? Petr Bulíř
ODPOVĚĎ: Dobrý den, film uvádím do kin jako hraný příběh dvou žen, české Thelmy a Luisy, které po revoluci berou své osudy do vlastních rukou, především proto, že je chvíle znovu nostalgicky zavzpomínat na něžnou revoluci. Je to velké téma, po kterém bohužel nikdo z mých starších ani mladších kolegů nesáhl a už vůbec se nepokusil jej připomenout zcela jiným, úsměvným pohledem. Film je určený i pro mladé diváky, aby odheroizoval chvíle chaosu, ve kterém se mnohokrát naivními činy rodila demokracie. Je to také o paměti. Mnoho lidí už zapomnělo a mnoho lidí neví, co to byla totalita a jak radostná atmosféra zavládla po jejím pádu... Ze tří představitelů (Deana Horváthová, Juraj Kukura, Dáša Veškrnová) nejnevděčnější roli ztvárnila naše první dáma. I to je kouzlo filmu: každý film, dokonce i hraný, je dokumentem doby, ve které vznikl. Teď by už těžko první dáma hrála sestru ze stranického sanatoria, jejímž milencem je estébák... Moje manželka Deana už by ji těžko mohla fackovat... Práce s paní Havlovou byla rovnako těžká, jako práce s každou ješitnou herečkou. Proto Japonci v divadle obsazují do ženských rolí muže a proto Francouzi nepoštějí ženy do vinných sklípků. 26.11.2002 11:54
OTÁZKA: Která z hereček ve Vašem posledním filmu je podle Vás lepší. Vaše žena, nebo paní prezidentová Havlová? ivanka
ODPOVĚĎ: Deana má daleko zajímavější a hezčí roli. A těžší se jí i hrálo, protože jsem jí napsal na tělo a tak neměla, co hrát. Musela být sama sebou... Je to něco jako když obrátím na vás kameru a řeknu, tvařte se inteligentně. 26.11.2002 11:59
OTÁZKA: Obsadil byste znovu Havlovou do nějakého filmu? Jirka
ODPOVĚĎ: Teď už asi ne. Do Třetího pohlaví se nehodí a do mých erotických povídek už by asi nechtěla... 26.11.2002 12:00
OTÁZKA: Vážený pane Jakubisko.Jakou muziku posloucháte?? Faktor
ODPOVĚĎ: Jako filmový režisér poslouchám všechno, ale v poslední době hlavně při malování poslouchám ČRo2 a nebo klasickou hudbu. V mládí jsem ke klasice neměl příliš vztah a tak to teprve teď dobíhám a doceňuji. 26.11.2002 12:01
OTÁZKA: Natočte už něco. Ať maj ve Varech co promítat Velkejfanda
ODPOVĚĎ: Máte pravdu. Deana chtěla uvést Lepší je být... ve Varech mimo soutěž, ale i s tím jsou problémy, protože to není nový ilm, ale nový režisérský sestřih. Já se tomu divím, protože všechny moje filmy, nevyjímaje ani Tisícročnou včelu v čase, kdy jsem je natočil, byly považovány za špatné snímky, až po ocenění v zahraničí kritika a kinaři změnili názor. 26.11.2002 12:04
OTÁZKA: Vaše příběhy jsou nezvykle košaté, barvy bohaté, scény se spoustou věcí témeř nepotřebných. Opravdu ten náš svět takhle vidíte ? eno
ODPOVĚĎ: Moje baroknost vidění a vyprávění mě sblížila s Federicem Fellinim a já jsem rád, že mě v jednom filmovém interviu nazval svým bratrem. To, co se možná jeví dnes vám jako nepotřebné, bylo kdysi ve vývoji filmové konvence nutné. Můj film Zběhové a poutníci byl natočen v tak rychlém tempu a tak přímočaře, že filmové odbory zaslaly protest řediteli filmu, že pro diváka bude film nesrozumitelný a nesledovatelný. Po letech je to směšné. Inu i já se pořád učím a přizpůsobuji. 26.11.2002 12:07

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.