Karel Teige: typografie sbírky Vítězslava Nezvala Abeceda

Karel Teige: typografie sbírky Vítězslava Nezvala Abeceda

Provokativní a hravá typografie Karla Teigeho je vystavena v Praze

  • 0
Práci významného představitele české meziválečné avantgardy Karla Teigeho (1900 až 1951) v oblasti typografie představuje nová výstava připravená Galerií hlavního města Prahy.

Instalaci, která v chronologickém sledu knižní tvorbu Teigeho ukazuje, navrhl pro Dům U Zlatého prstenu mladý umělec Zbyněk Baladrán, dvojnásobný finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého. Výstava potrvá do 1. listopadu.

Teige patřil nejen k teoretickým průkopníkům nové typografie, ale sám byl po téměř 30 let činný jako aktivní typograf, který upravil množství knih, časopisů, plakátů i dopisních papírů. Již ve své době byl uznávanou a oceňovanou osobností, která své typografické dílo prezentovala po celém světě.

První významný Teigeho zásah do podoby soudobé knihy představovala úprava generačního sborníku Devětsil (1922), na níž pracoval společně s Jaroslavem Seifertem. Znamenala krajní zobčanštění typografické úpravy, do níž pronikly podněty z vnějšího každodenního spotřebního světa, uskutečňované pod heslem užitkovosti a bezprostřední smyslové srozumitelnosti, připomíná dobové trendy autorka koncepce výstavy Lenka Bydžovská.

Typografie měla podle představ avantgardních tvůrců splynout s jízdním řádem, vlakovou a lodní signalizací, s Morseovou abecedou. Byla zbavena všeho přebytečného a ornamentálního. Ilustrativní kresby byly nahrazeny fotografiemi.

Teige se zaměřil především na provokativní a hravé úpravy devětsilských básnických sbírek (Pantomima Vítězslava Nezvala, 1924, Na vlnách TSF Jaroslava Seiferta, 1925), včetně přímé tvorby typografických básní.

V proslulém samostatném vydání Abecedy Vítězslava Nezvala (1926) typograficky zhodnotil taneční pojetí jednotlivých písmen v provedení Milči Mayerové. Teige pracoval pro přední levicová nakladatelství, významná byla spolupráce s Odeonem, pro nějž nejen navrhl nakladatelskou značku, ale do značné míry určoval jeho program.

Konstantin Biebl. S lodí jež dováží čaj a kávu : poesie 1926–1927, Typografie Karel Teige, 2. vyd. Praha : Jan Fromek, 1928 (z výstavy Listování)Teigeho typografická činnost zaznamenala po druhé polovině 20. let i podstatný mezinárodní ohlas. Po vypuknutí druhé světové války se Teige stáhl do ilegality, přestal vydávat vlastní texty a mnoho knižních úprav uskutečnil anonymně. Navázal úzkou spolupráci s nakladatelstvím Melantrich, jež trvala až do roku 1949.

Projekt doprovází kniha Karel Teige a typografie: Asymetrická harmonie, kterou vydalo nakladatelství Arbor vitae societas ve spolupráci s nakladatelstvím Filip Tomáš - Akropolis.

,