Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Kafkova Proměna v Ypsilonce se úplně obejde bez brouka

  10:45aktualizováno  10:45
Kafkovu Proměnu zrežíroval pro pražské Studio Ypsilon Arnošt Goldflam. Nezvyklé civilní pojetí hře překvapivě sedí.

Z inscenace Proměna v pražském Studiu Ypsilon | foto: Studio Ypsilon

Expresivní popis proměny Řehoře Samsy v brouka, jeho pohyb po pokoji, nechuť k jídlu a postupné chřadnutí patří k nejvíc fascinujícím momentům Kafkovy slavné novely. Arnošt Goldflam se však při své druhé inscenaci téže látky rozhodl tento divadelně atraktivní prvek úplně vypustit. Kafkovu Proměnu totiž poctivě vyložil jako metaforu člověka unaveného prací, rodinou, neměnným společenským koloběhem.

Fotogalerie

Brouk se tak v jeho inscenaci objeví jen v přeneseném významu, když se Samsa vrací v bleším kostýmu z firemního teambuildingu. Hlavní hrdina (Petr Vršek) se nezmítá ve hmyzím těle ani se neskrývá pod postelí, ale i tak se přímo před rodinou stává nepříjemným a nepochopitelným broukem, který zůstává na obtíž. Nedokáže totiž vysvětlit náhlou nechuť být součástí systému, který ho dře z kůže a díky kterému všechny živí.

Jinak vše kafkovsky sedí. Naoko starostliví rodiče si syna hledí hlavně pro potřebu pevného příjmu, na Řehoře létají jablka, dcera Markétka je rozmazlená, služka necitelná a pan prokurista žoviálně neoblomný. Goldflam dobře pracuje s postavami nájemníků, ze kterých dělá Markétčina nápadníka a jeho kamaráda, dva znuděné zevlouny, kteří se u Samsových prostě tak nějak laxně vyskytli a v nicnedělání přežívají už druhé Vánoce.

Proměna aneb Řehoř už toho má dost

Studio Ypsilon

premiéra 5. června 2015

režie: Arnošt Goldflam

hrají: Petr Vršek, Jaroslava Kretschmerová, Oldřich Navrátil, Paulína Labudová, Barbora Skočdopolová, Daniel Šváb, Martin Bohadlo, Mikuláš Čížek, Jiřina Vacková

Hodnocení­: 80%

Odlehčený, až operetní tón pak kusu dodávají zpívané vstupy. Z hereckých výkonů vedle Vrška nejvíce zaujme Oldřich Navrátil v roli akurátního otce.

Oproti rok staré Gombárově verzi Proměny v pražském Švandově divadle drží Goldflamova práce líp pohromadě, režisér totiž sleduje spisovatelův záměr. Navenek se může zdát, že se civilním pojetím drží příliš při zemi, ale právě díky tomu dává vyniknout Kafkově jednoduché, ale výmluvně nadčasové myšlence.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ze zkoušek nové inscenace Racka v Divadle v Dlouhé
RECENZE: Treplevovo jezero vše pohltí. Blyštivého Racka každý nepřijme

Neobvyklý obsah i formu dalo duo SKUTR svému nastudování Racka v Divadle v Dlouhé, kde se v roli Trepleva objevil Pavel Neškudla a jako jeho milovaná Nina...  celý článek

Z vinohradských příprav kusu Peer Gynt
RECENZE: Rock’n’troll. Umaštěný a bezzubý pobuda Brousek budí sympatie

Další vinohradská spolupráce herce Ondřeje Brouska a režiséra Martina Čičváka nabízí divákům moderní pohled na Ibsenovu klasiku Peer Gynt. Náročné představení...  celý článek

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předváděly kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

Praha zažila třicetihodinovou taneční performanci nazvanou Momentum. Miřenka Čechová totiž na piazzetě Národního divadla tančila v kuse od čtvrtečního...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.