Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Profesionální fotografové ocenili Stacha i Fárovou

  14:52aktualizováno  14:52
Fotograf Jiří Stach a teoretička fotografie Anna Fárová získali titul Osobnost české fotografie. Ceny udílí tuzemská Asociace profesionálních fotografů.

Jiří Stach - Fotograf Jiří Stach pózuje s cenou Osobnost české fotografie, kterou převzal v pražském Mánesu (26. února 2007) | foto: ČTK

Organizátoři tak chtějí upozorňovat na mimořádný výkon v oboru. Laureátem se může stát fotograf, kurátor, pedagog, teoretik, galerista či vydavatel.

Jiří Stach si v pražském Mánesu převzal cenu osobně, za Fárovou ji převzala fotografka Petra Skoupilová.

Solitér Stach
Asociace letos udělila titul počtvrté, poprvé ocenění rozdělila na titul udělený za uplynulý rok a za dlouhodobý přínos české fotografii. Jiří Stach dostal první z nich.

Stach sice nepatří k nejznámějším fotografům, ale "svojí nekomerční tvorbou přesvědčuje o zcela ryzím surrealistickém pohledu na svět ojedinělým fotografickým pohledem," říká o Stachově práci Jiří Egert, který ho spolu s dalšími pěti členy asociace nominoval.

Jiří Stach patří k české tradici solitérního tvůrce, který ve své tvorbě posledních třiceti let vytvořil vlastní imaginativní svět. Jeho tvorba se vyvíjela od prvních fotomontáží a více expozic přes objevné využití dírkové komory až po snímky reálného světa, jež dotváří kreslenými prvky, které dříve sloužily jen jako poznámky.

Průkopnice Fárová
Fárovou nominovalo třináct členů asociace. Podle Vladimíra Birguse zcela zásadním způsobem přispěla v mnoha publikacích a výstavách k odbornému zhodnocení a propagaci děl řady českých i zahraničních fotografů a k postupně sílícímu mezinárodnímu renomé české fotografické tvorby.

Fárová se práci pro fotografii věnuje padesát let a je vlastně průkopníkem psaní o fotografii jako o vysokém umění. Osudové po profesní stránce pro ni bylo setkání s Henri Cartierem-Bressonem v roce 1956.

To rozhodlo o jejím směřování, v roce 1958 vydala první jeho monografii a přes něj se zkontaktovala s fotografy agentury Magnum, jejichž práci poté prezentovala
v Československu.

Mimořádný význam měly zejména její velké výstavní retrospektivy a monografie Josefa Sudka a Františka Drtikola, stejně jako její působení ve funkci kurátorky fotografické sbírky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, pro níž se jí podařilo získat mnoho důležitých děl předních českých fotografů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Z výstavy Voayer v pražském prostoru DUP 39
VIDEO: Staňte se voyerem. Výstava ukazuje nahé ženy v sexuálních polohách

V Praze začíná kontroverzní výstava Voayer, která návštěvníkům ukazuje živé nahé ženy jako skulptury. K vidění bude tři dny v prostorách galerie DUP 39. Vstup...  celý článek

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.