Největší podíl na trhu měla loni firma Universal Music.

Největší podíl na trhu měla loni firma Universal Music. | foto: Profimedia.cz

Prodej alb loni výrazně klesl, propad nejlépe zvládli v Universal Music

  • 8
Prodej hudby v Česku loni klesl o 27 procent z 491 milionů korun v roce 2009 na 357 milionů korun. Tržby z prodeje hudebních nosičů se loni snížily o 29 procent a příjmy z digitální hudby naopak vzrostly o 18 procent, avšak výpadek prodeje hudebních nosičů nedokázaly pokrýt.

Největší podíl na trhu měla loni firma Universal Music, uvádí česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Logo firmy Universal Music

V celkovém součtu fyzických a digitálních prodejů měla Universal Music loni podíl na českém trhu 31,6 procenta, druhý nejvyšší podíl měla firma Sony Music s 23,5 procenta a třetí se umístil Supraphon s 18,4 procenta. Na dalších místech jsou firmy EMI s 18 procenty a Popron Music s třemi procenty.

Hlavní podíl na propadu fyzických prodejů hudby na celkových 332 milionů korun měly prémiové nosiče, prodávané mimo standardní obchodní síť. Jejich prodej klesl o 45 procent. Prodeje přes standardní obchodní síť zaznamenaly pokles o 20 procent.

Nejsilnější pozici na trhu se standardními nosiči má vydavatelství Universal Music s 28,6 procenta, za ním následuje společnost Supraphon a dále česká pobočka EMI, Sony Music a Popron Music.

Logo firmy Supraphon

Na prémiovém trhu největší podíl obhájila Sony Music s 46,9 procenta, následovaná Universal Music s 32,3 procenta a s větším odstupem se umístily Supraphon a EMI.

Digitální český hudební trh loni vzrostl na 25,1 milionu Kč po předchozím poklesu. Za meziročním nárůstem podle IFPI stojí především nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami spíše než užití digitální hudby koncovými spotřebiteli.

Nahoru dolu

V roce 2009 tuzemský hudební trh klesl z 555 milionů korun v roce 2008 na 491 milionů korun. Ještě v roce 2008 český hudební trh poprvé po deseti letech vykázal nárůst, a to meziročně o 11 procent na 555 milionů korun. Hlavní podíl na vyšších tržbách tehdy měla levná CD, která se prodávají jako přílohy novin.

Příjmy z digitálních prodejů v roce 2009 dosáhly 21 milionů Kč. Podíl digitálních prodejů v loňském roce představoval 7,5 procenta objemu prodeje fyzických nosičů, což je podle IFPI stále velice málo.

Nad vývojem prodeje digitální hudby v letošním roce visí otazníky. Hudební portál I-legálně.cz, který se na prodej digitální hudby specializoval, totiž nedávno ukončil provoz. Jedním z důvodů byl nový plán hudebních vydavatelství spustit na jaře projekt JetMusic. Nová digitální databáze české hudby bude nabízet nejen online poslech zdarma, ale i možnost nákupu jednotlivých skladeb. Archiv má obsahovat několik stovek tisíc alb české populární hudby. Portál I-legálně.cz by podle jeho majitelů této nové službě nemohl konkurovat.