V jiných ohledech ovšem inscenace docela přesvědčila. Scénograf Boris F. Kudlička přišel s nápaditým modelem domku, jehož stěny se dají rozevírat. Divák nahlíží tu do maličkého světa měšťáčků obchodujících s osudem vlastní dcery, tu na půdu, kde chasa hraje karty. Snaha vystavět dramatické situace a dát každé figurce psychologický profil vyšla režisérovi nejlépe ve scénách Vaška. V kongeniálním podání tenoristy Jaroslava Březiny je to normální, jen trochu zakřiknutý mladý muž, jenž sice zadrhává, ale rozhodně se nepodobá legračnímu chudáčkovi.
Koktání tu konečně není jen hudební žert, ale je ve službě Vaškova povahopisu. Jeník je naproti tomu pravý frajer a suverén, jenž se nenechá rozházet. Miroslav Dvorský ho zpívá s velkou vřelostí - i když možná ne tak lehce, jak by se slušelo. Mařenka splývá českému divákovi ponejvíce s herecky i vokálně líbeznou a křehkou Gabrielou Beňačkovou, ale toto andělské pojetí jistě nemusí být jediné správné.
Soprán Evy Jenisové sice postrádá lyrickou něhu a měkká pianissima, je průrazný a trochu ostřejší, až na pár problematických výšek však nezní nepříjemně. I herecky je to trochu razantnější a zemitější Mařenka - dokonce s mírnými sklony k hysterii. Krušina s Ludmilou jsou starostliví rodičové, Mícha s Hátou však zůstali bez plastičtějšího profilu; mnohem víc se dalo vytěžit i z postavy Principála. Kecal Luďka Veleho nemá dostatečný hlasový rozsah ani patřičnou zpěvnost, herecky zůstává v pozadí, je jen jakýmsi nezajímavým ochmelkou.
Nejúspěšněji si při zbavování zbytečné dekorativnosti vedl dirigent Bohumil Kulínský. Orchestr hraje bez protahovaného sentimentu, s náležitou rytmickou pregnancí, dirigent se také očividně snažil - byť se střídavými úspěchy - vypracovat s pěvci dikci. Je to zdánlivě věcné, ale propracované, svižné, svěží a v konečném efektu dramatické hudební nastudování.
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta | |
režie | Josef Průdek |
dirigent | Bohumil Kulínský |
scéna | Boris F. Kudlička |
kostýmy | Jan Skalický |
Premiéra 5. června |