Výběr vítěze se jednoduchý. Alba, která se loni v angloamerických periodicích dočkala více než sedmi recenzí, jsou na konci roku zařazeny do výročního žebříčku.
Aktuální vítěz jistě posílí ve víře ctitele etnické hudby. Všem angloamerickým popíkářům totiž vypálil rybník malijský kytarista Ali Farka Touré se svým posmrtně vydaným albem Savane.
Skvělá závěť sedmašedesátiletého bluesmana sklidil zasloužený ohlas v žánrových médiích: dobře si vedla v anketě prestižního magazínu fRoots (na který tvůrci Metacriticu paradoxně neberou ohled) a vysloužila si nominaci v respektovaných cenách Awards for World Music, které vyhlašuje stanice BBC 3. V konkurenci popu a rocku celého světa je však nebožtíkovo vítězství navýsost překvapivé.
Na druhém místě se objevilo 3CD Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards, velkorysý komplet Toma Waitse, na třetím pak album Hell Hat No Fury od Clipse, newyorských protežé hiphopového pohlavára Pharrella Williamse.
V těsném závěsu následuje Bob Dylan s albem Modern Times, jediný z letošní první třicítky, který v téhle anketě už někdy vyhrál, a dále to jsou tisící prvá spasitelka folku Joanna Newsom a newyorští TV On The Radio.
První žebříček nejvýše hodnocených desek připravil Metacritic v roce 2000. Tehdy zvítězili OutKast s albem Stankonia. Mimochodem, bylo to první a zároveň poslední vítězství (politicky korektně řečeno) „afroamerického“ interpreta: v dalších letech už triumfoval jen bílý muž.
O rok později vyhrál Bob Dylan s albem Love & Theft, v roce 2002 pak převzal štafetu Tom Waits. V roce 2003 vynesl součet recenzentských preferencí na čelo posmrtné koncertní trojalbum Led Zeppelin s názvem How The West Was Won, v roce následujícím to byl Brian Wilson s albem Smile, dokončeném po sedmatřiceti letech. Orgie postarších pánů přetrhl loni výjimečný písničkář Sufjan Stevens s albem Illinoise.
Server www.metacritic.com mapuje recenze nejen na desky, ale také na knihy, filmy, DVD a počítačové hry. Nečiní rozdíl mezi „kamenným“ a internetovým magazínem, mainstreamovým či specializovaným titulem, čímž umožňuje konfrontaci různých pohledů na příslušné umělecké dílo.